tisdag 9 mars 2010

Stress och minnesförlust

Tänk att man alltid ska behöva känna sig stressad för nåt, nu är det mina essäer som tuggar på hälsenorna. Jag har skrivit ungefär hälften av vardera men nu har jag fastnat. Det går helt enkelt inte att komma vidare och jag blir galen. Det ska vara klart på fredag om jag inte minns fel….suck!

Dessutom har jag insett att jag nog lider av nån sorts minnesförlust eller nåt, senilitet kanske. Det händer ju lite nu och då att jag glömmer saker och trasslar och har mig men torsdagen innan jag skulle till Umeå sist var det verkliga bottennappet. Jag hade ju varit på årsmöte och när det allt var bortplockat och vi skulle släcka lyset och gå får någon syn på en bortglömd handväska. Hon håller upp den och frågar om nån av oss känner igen den. Unisont skakar vi alla på huvudet och vi enas om det måste vara vår ordförandes väska och jag erbjuder mig att ta med den eftersom jag ändå kör förbi på vägen hem. Jag får handväskan runt halsen och tänker att den är ganska lik min egen som ligger ute i bilen.

På med ytterkläderna och fram med bilnyckeln. Jaha! bilnyckeln ja, var är nu den? Jag kollar alla fickor och häller ut allt ur väskan med alla papper men ingen bilnyckel. Åkej, tänker jag, den sitter alltså kvar i bildörren. Kul, man får hoppas att bilen står kvar. Vid det här laget svettas jag inför obehaget att inte veta var bilnyckeln är. Jag rusar ut till bilen och kollar alla nyckelhål. Ingen bilnyckel och jag känner paniken komma smygande. Var i helsike kan nyckeln ha tagit vägen!?

I förtvivlan slänger jag upp väskorna på bakluckan och stirrar vildsint på handväskan som ser ut precis som min. En misstanke vaknar och jag kollar in genom bilfönstret, jag ser ingen handväska i bilen. Jag kollar på handväskan som ligger där på bakluckan och ser ut som in. Kan det verkligen….är det möjligt. Jag öppnar handväskan och kollar och jodå, det är min väska och i botten på den ligger, naturligtvis, bilnyckeln.

Inse känslan, jag känner inte igen min egen väska! Jag brukar visserligen inte ha med mig handväska men ändå….Inte blir det bättre av att en av mina kompisar i styrelsen tittar på mig och säger (med ett försmädligt flin) “Inser du hur illa ställt det är med dig? Till och med de gravt senila tanterna brukar känna igen sin handväska”

Endera är jag på väg att tappa greppet helt eller också får jag sluta stressa.

7 kommentarer:

sylvia sa...

hei.
å huff å huff
anbefaler deg å stresse ned,da blir man bare sånn,for en opplevelse du har hatt,men må le litt å...
slapp av vennen,det går over.
ønsker deg en flott dag.
klem fra sylvia

Ingrid sa...

Hahahahaha! Samma sak som i Umeå :D Men väskan är ju NY. Det är DÄRFÖR du inte känner igen den. Dessutom brukar du väl inte ha väska ens...?

Och essäerna blir skrivna. På något jäkla vänster. Jag ska fila på mina, men insåg med fasa att nästa Medleforstext ska vara inne på TORSDAG!!?? Bäst lägga på ett kol...

Monika sa...

Du MÅSTE sluta stressa!

Och du BORDE skriva kåserier i någon tidning! Du är ju så himla BRA så jag får ståpäls! :o)

Ja men bara ditt uttryck, "tuggar på hälsenerna"!!! Snacka om genialiskt! Det säger ju allt!

Så vansinnigt underhållande! Och förstår så klart också att du känner det som vansinnigt frustrerande!

Jag håller tummarna för dej att du hinner klart ditt skrivande i tid.
Slår vad om att du klarar det! Go Girl! :o)

Stora leenden o varma kramar

Monika

Monika sa...

Du ser jag blir så till mej så jag skriver galnare än galet! Hälsenerna!!!! En ny kroppsdel kanske!!?? ;o) HAHAHAHA!

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej på dig!
Kanske dags att ta det lite lugnare. Lättare sagt än gjort men det är lättare att säga så till andra.
Lite skoj var dock historien även om jag kan tänka mig att det kändes mindre kul just då. Jag själv glömde bort var jag ställde bilen för ett tag sen när jag skulle upp på byn å handla. Vad värre var så hittade jag den inte så jag fick dra en liten rövare och fråga om det var nån som sett om min sambo hade parkerat nånstans. Pinigt, asg*!
Hoppas att allt i övrigt är bra med dig och runtomkring. Må så gott å Kram <3

Ullis/Leva på landet sa...

Så där gör jag också när jag har för mycket. Far runt och letar nycklar och plånbok och har inte en aning var de är. Brukar bli bättre när man stannar upp och slår av på takten.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Carina sa...

Tack för dina ord i min blogg!Skönt att höra att det inte gör ont att få sprutan, ska försöka tänka på det i veckan. Att det gör ont efteråt gör inget, då har ju sticket redan varit.
En liten kul historia att skratta åt i efterhand. Men inte när man står där. Du borde nog stressa lite mindre, svårt när man ska ha något färdigskrivet i nom en viss tid. Vet precis hur det kan vara... ;o) Lycka till med ditt skrivande.
Kram