tisdag 8 juni 2010

Vår eller försommar

Hemma hos 073

Ja nu har jag ju väntat hela vintern på att det ska bli vår och snöfritt och det är det ju. Det som då inträder är rena slavarbetet, man är livegen helt enkelt och diktatorn i   trädgården

elytrep2är Herr Kvickrot. Han är kvick som attan och sprider sig något fruktansvärt och går nästan inte att plocka bort utan att gräva upp hela rabatten. Så här står det i den virtuella floran 

“Beskrivning. Kvickrot är ett flerårigt beståndsbildande gräs med lång, krypande, underjordisk jordstam. Stråna är upprätta och kan bli drygt en meter höga.”

Ja men ni förstår ju själva hur det är, jag sliter och river och gräver och försöker få med så mycket som möjligt av detta elände. Men vad hjälper det?

Jag bor på landet!

Granne med gräsmattan har vi alltså en lägda där man förr skördade hö till korna. Det betyder att gräsmattan inte är nån gräsmatta längre. Det är en kvickrotsmatta (eller äxing som vi säger här) och från gräsmattan stegar eländet rakt in i rabatten. Alla trädgårdsexperter säger att man ska plantera marktäckande för att hindra ogräset. HA säger jag bara. Dom har ingen kvickrot i sin trädgård. Hur knökfull rabatten än är av ståtliga blomster och marktäckande dito så översållas snart hela härligheten av….kvickrot.

Då säger experten att man ska lägga markduk för att hindra ogräset. HA igen, det har vi provat och eländet växer rakt igenom. Vi har provat alla expertråd hittills och inget hjälper så nu blir det Roundup.

Nu är det krig !

11 kommentarer:

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Eller så får man lugnt acceptera att det är sån där förb* kvickrot överallt. ;P
Här härjar brännässlorna och jag har helt ärligt gett upp för det är en hel skog av dom, morr.
Visst kan jag ta en tur uppöver oavsett jobb eller inte men det kanske dröjer, fniss.
Det ser jättemysigt ut med din trädgårdshörna. Jag älskar att vara ute och påta i jorden. Saken är dock den att i år har jag ingen lust med någonting, konstigt!!!
Kanske det blir bättre bara det lugnar ner sig lite och blir lite varmare.
Hoppas att din dag blir bra. Kramar i massor.

Marie//Tekla Maräng sa...

Denna j**** kvickrot.
Synd att inte markduken änns hjälper dig.
Du tror inte att du skulle stå ut bättre om du *bara jagar* kvickroten i dina rabatter och låter den härja fritt på andra ställen?
Hur som så hoppas jag du hittar en lösning som passar dig.
Kramar Marie:)

Vera.m.fl sa...

Hoppsan hejsan... nu rustas det alltså för krig! Sicken tur att jag bor så långt norrut då *S* Jag förstår din ilska och frustration, det är INTE kul när oönskade "gäster" invaderar rabatterna!
Hoppas allt går bra!
KRAM

Ullis/Leva på landet sa...

Kvickroten svär jag ve och förbannelse över. Den kommer ju hela tiden upp på nytt överallt.
Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Monika sa...

Hej du kära vän :o)

Underhållande som vanligt här! :o)

Gör som jag! Skit i blombänkarna! Hahaha! Ja, nu menar jag ju inte att DU ska göra just DET! Jag har lagt ner mina försök att kriga med kvickroten. Jag har trädgård på kruka numera.

Orkar inte med detta eviga grävande och att stå på huvud i bänkarna.

Jag köper örtväxter och sätter i krukor. Rosor och diverse andra växter som blommar i blandade urnor och krukor. Placerar man dem i grupp så får ändå känslan av blombänk.

Helt underbart. I år åker den sista blombänken, det är ett som är säkert! :o)

Nu har jag äääääntligen fått ut bild på det vackra kortet du skickade till mej. Måste tacka igen för det. Jag beundrar det så gott som varje dag. Jag är så glad över det....

Kram på dej!

Monika

Susanne sa...

Hej aldrig varit här hittade hit via Tant Theas lilla Torp..Åh vad jag känner igen mig i detta inlägg..Här är det krig varje dag och jag förlorar,,,Hur jag än planterar hur jag än bär mig åt så har jag dessa jäkla strån överallt..Skönt ,,nu vet jag att jag inte är ensam..Susanne i Fare

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej!
Tack för titten.
Hoppas att ni har det bra. Kram i massor.

Sjabbig men chic sa...

Jag vet inte om vi har kvickrot. Vi borde ju ha det men jag är lyckligt ovetandes.;) Hoppas att du och de dina har en underbar midsommarhelg! Har en liten live-hälsning inne hos mig;)

Kramis Lisa

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej hej!
Hoppas att du har det bra i sommarvärmen. Kram

Pockethexan sa...

Hoppas att det har gått bra med ditt gräskrig o att du har kunnat njuta av sommaren också o inte bara krigat...

Jag har suttit med mina papper om bokringen "Pockethexorna på utflykt" o såg då att du hade fått en hexpocket för ett tag sen o nu undrar jag bara om du har läst den eller det kanske inte var något för dig fast det var en sådan vacker ros på framsidan? För om du inte vill läsa den så ge den vidare till en ny läsare eller annars kan du lägga ut den på ett ställe där någon kan hitta den. Vore kul om du kunde skriva tillbaks o berätta hur det har gått för "din" hexpocket o ännu trevligare blir det om du kunde skicka med någon bild på hur den har det, där du läser den el. den nya läsaren/stället.

Ha en riktigt härlig kvickrotsfri sommar o förhoppningsvis hörs vi igen!
från Pockethexan själv som hoppas på att du nu också är en Pockethexa (man blir det när man har läst sin hexpocket o lämnat den vidare)
<;D

PS;jag lägger mig som följare så att jag lättare kan hålla kontakt med en blivande Pockethexa!DS

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hallå!!!
Hoppas att ni mår bra. Kram