fredag 17 september 2010

Den enskilda människans makt

Alla säger att den enskilda människan inte har någon makt att påverka myndigheter men det är inte sant. Om varje enskild människa protesterar mot något så blir det en riktig maktfaktor, tillsammans är vi nämligen starka och det tycker jag att vi borde utnyttja mer i framtiden för att påverka sådant vi tycker är fel.

 

Varför skriver jag nu om det?

 

Jo, jag gjorde som tusentals andra, jag följde en länk på facebook och hamnade på den här bloggen Jag läste och jag blev upprörd och jag gjorde som tydligen väldigt många andra gjort, jag skickade länken till aftonbladet och uppmanade dom att skriva om ett fruktansvärt människoöde. Och i dag har väl alla läst om Annica Holmqvist och hennes kamp mot sjukdom, försäkringskassa och socialkontor. När hennes dotter skrev inlägget i sin blogg hade hon inget hopp om att få någon hjälp och i dag har hon fått löfte om att försäkringskassan ska lösa problemet.

Det här bevisar alltså att den enskilda människan i dag har reell makt att förändra för det är väl ingen som tror att det helt plötsligt har tillkommit nya uppgifter som förändrar hela saken. Nej, naturligtvis är det den stora uppmärksamheten som blogginlägget fick och som media genast hakade på som har föändrat försäkringskassans syn på ärendet.

 

Säg aldrig mer att du inte kan förändra och påverka. Ensam kan du inte förändra men tillsammans kan vi skaka om hela samhället.

4 kommentarer:

Home No.1 sa...

Hej nu är jag här och tittar in!
Kram annica.

Marie//Tekla Maräng sa...

Absolut tillsammans kan vi försätta berg och felaktiga beslut.
Kramar:)

Maria sa...

Bra att du skickade till aftonbladet, jag läste också den bloggen. Det är sant att vi tillsammans kan påverka och idag är det val och jag hoppas alla tar chansen att rösta. Också ett sätt att göra sin röst hörd.

Ingrid sa...

ÅÅååååå!! Så glaaaaad jag blir!! Jag hoppades verkligen att spridningen via Facebook skulle leda till detta. Den kvinnan behövde sannerligen få känna på solidaritet och att någon bryr sig om. Tillsammans kan vi vanliga medborgare få mycket att hända. Bara vi blir tillräckligt engagerade och tror på att vi kan förändra!!! Må hon nu kunna vila och jobba på att bli så frisk hon kan bli.