torsdag 10 december 2009

Julen

Har ni märkt att julen står för dörren?
Det är stört omöjligt att komma ut längre, haha.
Skämt åsido, här har bakats och pysslats en hel del.
För att inte tala om pyntats, kyrkor och krubbor plockas fram och flyttas runt.

Ljusstakar och julgrupper poppar upp här och var och man önskar att det fanns fler bord, skåp och hyllor att ställa allt på.
Några extra rum vore inte helt fel heller.
Nu är jag ju inte så säker på att mannen skulle rusa till och bygga ut huset bara för att jag vill ha fler rum att pynta.
Men man kan ju önska, det är ju jul och tomten har väl vässat öronen och pennorna för att hör och anteckna alla våra önskningar.

Lucia står bakom dörren och övar sig på sånger och vilken tidig kolsvart morgon som helst hoppar hon och hennes följe fram och sjunger nattsärkarna av oss.
Och bjuder på lussebullar och pepparkakor och framför allt ljus.
Det där med ljus påminner mig om en sak som hände för en hel del år sedan. Jag gick på komvux och vår grupp gick till aulan på luciamorgonen för att se på lucia.
Det var så stämningsfullt med all sång och alla ljus, men en av killarna i gruppen var sen.
Lucia tågade just ut när han kom och vi gick till fiket för att äta lussebullar och vi beklagade att han hade missat föreställningen och alla ljusen förstås.
"Jag har sett nog med ljus i dag" morrade han och såg sammanbiten ut.
Vi tyckte att han verkade lite negativ så vi bad honom att vidareutveckla det.
********
Jo, så här var det, han hade under ett par veckors tid jobbat hårt med sin bil för att dra nya kablar i elsystemet.
Han ville inte riskera kortslutning med alla risiga kablar som satt där förut.
Kvällen före lucia var han äntligen klar så på luciamorgonen tågade han glad i hågen ut till bilen för att åka till skolan och titta på Lucia och alla hennes ljus.
Han startade bilen och skulle köra i väg när han uppmärksammade att det luktade konstigt.
Som bränd plast.
Han hoppade raskt ut och öppnade motorhuven för att ta sig en titt och vips så brann en munter brasa i kablarna.
Han klarade sig med blotta förskräckelsen men blev sen förstås, han måste ju vänta på brandkåren. Under tiden han väntade brann det friskt i bilens alla brännbara ämnen.
Man kan ju förstå att han inte var speciellt intresserad av ljus under resten av luciadagen.













6 kommentarer:

sylvia sa...

å ja vi merker at jula står for døren,
en koselig tid å stelle ake kjøpe aver osv,jeg elsker jul,
hihihi skulle nok ha bygd ut vi å.
men å herlig du har pyntet,kjempe koselig.
ønser deg en fortsatt fin dag.
klem fra sylvia

Therese sa...

Hej! Ja, vi måste tillåta lite humor i eländet, allt blir så mycket lättare då :-) Och jag håller med dig i ditt inlägg, fler bord, avställningsytor eller rum hade varit välkommet så man kunde sprida sina arrangemang överallt i huset, nu räcker det inte till ;-P Dessutom måste jag nog fråga mormor om hon använder sin kyrka, annars lägga in ett anbud på den - den väcker så mycke nostalgi och minnen... Stor kram!

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej!
Tittar in en snabbis för att se hur du har det. Bra hoppas jag. Ha en mysig lucia-helg. Kram i massor.

Ullis/Leva på landet sa...

Vi får väl se om man får njuta av någon lucia i morgon. Såg dock ett luciatåg i fredags som var så fint i skolan.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Monika sa...

Hej på gulle dej! :o)

Underhållande som vanligt här hos dej! På luciamrogon funderade jag på ett tag på om jag skulle brista ut i sång jag också. Men så insåg jag att det nog närmast skulle bli en "nära döden upplevelse" för mina gäster. Så jag höll mej till tända ljus och stämningsfull musik på cd i stället :o)

Om man säger som så, "Jag sjunger hellre än bra"! Milt uttryckt!

Samma är det med gubben min. Ändå så brister han ut i sång då och då. Och jag skrattar mej dubbelvikt varje gång! Rena rama underhållningen alltså! :o)

Mycket fint pynt hos dej!
Och härligt mysig helg du också haft.

Må så gott!

Kram

Monika

Ingrid sa...

Å så fina julsaker du hade! Älskade isbjörnarna och snögubbarna. Och bordsduken du hade under ljusbrickan hade jag tänkt köpa. Har vi samma smak? Sen var den väldigt vacker ljusstaken i granform, om jag såg rätt. Hm, måste kanske läsa inlägget också... :)