söndag 29 november 2009

Lite bilder

Jag tänkte att jag skulle visa lite bilder i dag, jag har pyntat skåpet i köket med mina mormors-hjärtan som är sydda av min mormors gamla kökshandduk.
********

Adventsljusstaken är den samma som i fjol men årets ljus är så stora att jag var tvungen att ställa dem lite omlott för att de skulle få plats i tråget.
De vackra siffrorna har Monika gjort.
********


Så var det julgardiner då, jag har bestämt en gång för alla att inga julgardiner mer så det blev en linnegardin med handvirkad spets.
Min mor virkade denna spets till mig för 35 år sedan, då satt den på en grön och vitrandig gardin. Efter jul ska jag virka en likadan spets så att jag får likadana gardiner i båda fönstren.
****
Annars har jag inte pyntat så mycket, jo jag har ju förstås plockat fram stjärnor och ljusstakar och även några tomtar.
Den riktiga stämningen har inte riktigt infunnit sig i år och jag tror att det beror på att det inte finns någon paket-kalender i vårt hem i år.
Sonen som nu är tretton har förklarat sig för gammal för sådant och utan allt trassel och tankevånda för att komma på vad som ska läggas i alla dessa paket har det inte blivit någon adventsstämning.
I alla fall tror jag att det är det som är felet.
Eller också är jag för gammal
eller för tråkig
eller har för taskigt väder
eller bara är tjurig i största allmänhet.
Det kan man aldrig så noga veta.
****
Men lite stämning smög sig i alla fall på i kväll när jag tände en massa ljus och kröp ihop i vår sköna soffa.
Doften, ljuset och värmen från tända ljus är så lugnande och stämningsskapande.
Jag önskar er en riktigt skön 1:a advent.




8 kommentarer:

sylvia sa...

så koselig du har pyntet vennen,
så hyggelig,herlig advent stake,
ja det bilde montasje er gratis og uten virus,søk i google på fotoscape free så finner du ut av det,veldig lett.
ha en herlig 1 advent.klemmer fra sylvia

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej!
Man behöver ju inte ha en massa tomtar överallt om man inte vill, som tur är. Jag höll på att svimma när jag var och hämtade fram jullådorna. Helt sjukt vad mkt julgrejor man har. Jag ska plocka fram sparsamt i år och bara det vi verkligen tycker om. Dina gardiner är jättefina.
Hoppas att du har haft en bra helg, den första i advent.

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Kramen ramlade visst bort så jag skickar en till. KRAM

LillaFlisan sa...

Jättefint!

Älskar dina gardiner!

Verkligen jättefina!

Kram

Flisan

Ullis/Leva på landet sa...

Så mysigt du har gjort. Har faktiskt inga kalendrar till barnen i år och det är första gången.

Kramar Ullis

Monika sa...

Så fint du pyntat. Dina mormorshjärtan är ju så söta där på den fina skåpen.

Vet du vad??! Nästa år tycker jag du ska göra en paketkalender till dej själv. Tror jag ska göra det jag också.

Hihi, vid det laget är jag väl, om möjligt, ändå mer glömsk än jag är nu. Så jag hinner nog glömma vad jag lagt i paketen innan det är dags att öppna.

Jag bär runt mitt julpynt överallt och kommer inte på hur jag vill ha det. Sen sätter jag mej ner o så somnar jag. När jag vaknar fortsätter jag rundvandringen! Tror du jag är färdig innan jul, månne???! ;o)

Mys o må så gott vännen!

Kramis

Monika

Elzie sa...

Tycker också det är svårt att komma i stämning. Har ju inte några barn hemma och tror det kan spela in rätt bra. När man var tvungen att fixa de där paketen så hände det något med kroppen också, hihi.
Vilken söt spets din mamma virkade. Är så fin tillsammans med linnet.
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Vit Gladiolus sa...

Du har gjort så fint med dessa hjärtan! Jättegulliga!!!

Jag önskar dig en underbar fredag!


Kraaaaaaam