fredag 3 december 2010

Vinter

Om ingen annan har upptäckt det än så är det vinter:) Här är det mest kyla, i dag är det –18 grader men det känns inte så kallt när man kommer ut.

Bryggstun

Så här frostat är vår bagarstuga just nu, det ser nästan ut som ett pepparkakshus pudrat med florsocker. Egentligen borde man gå ut och fota alla frostiga buskar som är så fina nu men jag tycker att det blir för kallt att pulsa omkring i snön. Får se om jag lyckas i helgen kanske, vi ska åka bort och när man inte har tvånget att göra något i mat- eller städväg kanske lusten att gå ut blir större.

 

Hur går det med julstressen då?

Själv stressar jag inte, jag stress-strejkar helt enkelt. Sista gången jag julstressade riktigt var för 23 år sedan. Då hade vi nyss flyttat, jag hade en bebis på ett par månader och jag försökte hinna med bakning, pyssel städning och julklappsinköp mellan varven jag ammade och bytte blöjor.

 

Jag kan säga att det var inget lyckat upplägg, jag blev till slut så otrevlig av stressen att mina pojkar sa att dom inte ville ha nån jul om jag skulle vara arg hela tiden. Då fick jag mig en tankeställare och insåg att jag i stället för att skapa julstämning gick omkring och var på dåligt humör hela tiden. Sedan dess har jag bara gjort det allra nödvändigaste till jul, bakat lite, städat ännu mindre och pysslat bara när jag har haft lust. Och kan ni tänka er, det blir jul  ändå. Riktigt trevlig jul med god stämning och glada skratt.

 

Så tagga ner, sätt dig med barnen en stund eller ta lite egentid med gott fika och ett julmagasin. Sedan går allt så mycket lättare.

2 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Japp här görs också bara det jag tycker är roligt att pyssla med för stunden. Ingen stress alltså bara lust. Och det är så härligt så härligt.
Kramar:)

Ullis/Leva på landet sa...

ja nog är det att ta det lugnt som gäller om man ska vara trevlig, men också må bra själv.

Ha en bra helg!
Kram Ullis