fredag 29 januari 2010

Dagens höjdpunkt

Semla

Detta var dagens höjdpunkt, en färsk underbart god semla med lagom mycket grädde och mandelmassa. Jag njöt av varje tugga.

Dagens gnäll

Men…..jag njöt inte riktigt av omgivningen, tyvärr. I vårt samhälle har vi nämligen inget mysigt kafé för dom har lagt ner så nu är vi hänvisade till allaktivitetshusets café. Det är en stor lokal med hemsk akustik, varje ljud förstoras och det blir fruktansvärt surrigt på ett negativt vis.

Detta tråkiga fik med egen lekhörna är alltså det enda som står till buds och dit går naturligtvis alla, både ungdomar, pensionärer och småbarnsföräldrar. Nu ska jag verkligen ge mig ut i hetluften och klaga på småbarnsföräldrarna. Känsliga läsare med småbarn ska kanske sluta läsa här:) 

Jag har naturligtvis egentligen inget emot varken småbarn eller deras föräldrar om det inte vore för det fenomen vi varje gång får uppleva när vi ska fika. De medhavda barnen fikar fort som attan för att hinna vara i lekhörnan en stund och det är ju inget konstigt med det om dom håller sig i lekhörnan. Det som stör mig är att föräldrarna tycks tro att så fort barnen går till lekhörnan så upphör föräldraansvaret. De små rara liven försöker emellanåt slå varandra fördärvade utan störande inblandning av vuxna.

Dessutom bestämmer de sig allt som oftast att ha strumplästrace bland borden i caféet under högljutt skrikande och knuffande. Det är inte lätt att slappna av och njuta och småprata under sådana förhållanden. Varför håller inte föräldrarna ett öga på sina barn? Är jag extremt gnällig när jag tycker att det är jobbigt att inte kunna sitta i lugn och ro och fika?

Har jag blivit en gnällkäring? Kanske, men jag önskar mig i alla fall en lugn vrå där jag kan sitta med vänner och fika och prata och ha det trevligt.

Men hur som helst så var semlan helt underbar

4 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Håller faktiskt med dig, vart är föräldraansvaret. Vi kan ha det likadant när vi har Lucia och avslutningar att småsyskonen springer runt och skriker och härjar när våra elever uppträder. Inte kul alls. Härligt att det blev så bra med live writer.


Ha en riktigt bra helg!
kram Ullis

Ingrid sa...

Håller också med. Eftersom jag inte har egna barn känner jag vekrligen att jag kanske inte borde yttra mig. Jag avskyr när ungar får stoja runt utan minsta lilla tillrättavisning av föräldrarna. Man måste visa hänsyn till andra också. Hemma får man väl göra som man vill, men ute bland folk... Nä, jag tycker ibland att föräldrar är rent oansvariga.

Grattis till semlan :)

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hi hi.
Jag som just var hos dig och när jag kom tillbaks till min blogg så hade du varit dit :O)
Hoppas att du har det bra. Vilken mumsig semla.
Du har helt rätt i det du skriver. Var finns föräldrarnas ansvar idag?!
Kram till dig <3

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hm...
Är det inte längre till dig?! Det lär bli lite brått på söndag men jag tror absolut att jag ska packa ner en semla och ta mig upp en sväng nån annan gång framöver så kan vi ju ta en fika i lugn och ro ;P
Kram igen.