måndag 25 februari 2008

En ny vecka


Nu är det måndag igen, om nu nån skulle ha missat det :o) Helgen har gått i skoterns tecken som brukligt vid den här tiden. Lördag morgon var precis så solig och lagom kall som det ska vara för att bli en lyckad skoterutflykt så vi stack iväg. Och då.....blev det genast mulet, sen mulnade det på lite till och sedan började det snöa....men det var precis lagom kallt. Vi gjorde upp eld och fikade och pojkarna motionerade skotrarna, dom hade knappt tid att äta en macka ens. Trots blötsnön och frånvaron av sol så var mysfaktorn hög vid elden. Det är bara att hoppas att helgen som kommer bjuder på lite mer sol.


Nu ska jag visa resten av mitt kök och som ni alla har sett så passar ju inte mitt hem in i alla dessa vita eleganta personliga hem men jag trivs ändå. Visst vill jag ha det ljusare efter många år med trärent så till sommaren börjar vi med att måla om köket. Bygga om blir inte tal om för jag vill ha kvar 50-tals stilen som jag trivs så bra med. Nu återstår bara att enas om färgen på luckorna, jag vill ha antikvitt, grått eller ljus,ljust gult medan sambon vill ha starkare färger. Ett problem att överkomma är faneret som luckorna är klädda med, men kanske om jag grundar med shellack lösning så hindrar det färgen att tränga ner i faneret och lösa upp det. Eller också får jag helt enkelt peta bort all fanér.


Nu när jag ser bilden ser jag att jag borde ha plockat in färdigt i skåpen, det ser lite fattigt ut när det står några enstaka glas och ropar till varandra, hihi. Men å andra sidan så kan man kanske må bra av att se det som det ibland ser ut i verkligheten. Helt utan styling, jag är ändå lite dålig på det så...... Jag håller i alla fall på att virka nya hyllbårder att sätta upp i mina öppna skåp och fläkten som är gammal som gatan ska bytas ut så småningom.


Jaha, det var väl allt för i dag, nu är det dags att bädda sängar och städa undan lite innan jag kan sätta mig ner och njuta av alla fina bloggar en stund.
























9 kommentarer:

mittiminvillervalla sa...

Hallåj! :o)

Skrattade så gott åt din härliga kommentar! Måste ju skynda mej hit och säga hej till dej!

Himmel inte vill jag orsaka ryggskott! ;o)
Fast jag brukar alltid tänka att det kunde varit värre, så, vilken himla tur du inte skrev att du höll på att få liggsår! *skratt*

Du skriver att ditt hem inte är lika personligt. Men se där håller jag inte med dej! ;o)

Ditt hem är däremot väldigt personligt. Du har en egen blandad stil och det är härligt. Här har du en till som också bor i ett hem med renoveringsbehov. Men jag tycker faktiskt det duger rätt skapligt som det är. Vissa saker måste göras det mesta duger som det är även om det inte är senaste modet.

Trevligt här hos dej! Kom gärna och hälsa på mej igen om du nu vågar efter att jag varit hit till dej och härjat med så lång kommentar! ;o)

Ha det bäst!

Kramisar Monika

me and alice sa...

Hej!
Kul att ni också behåller de gamla köksstommarna. Det gjorde vi också. dom är så rejäla. Såna får man inte när man köper nya kök... Vi har lackat våra vita för många år sedan...
Kram /Susanne
nu ska jag kika vidare i din blogg en stund. God natt!

~ mormorsrutor & spetsar ~ sa...

Så fina spetsar du har virkat!
Jag tycker också om att virka, även om det inte blir så mycket nuförtiden :-)

Kram från Eva

Anna sa...

Hej!

Åh så mysigt det låter med skotertur och brasa ute med fika!

Det låter som ett bra val att behålla köksstommarna! Jag gillar också lite 50-talsstuk och det är ju rejäla grejor! Tror du att färgen löser upp fanéret? Eller menar du att färgen på fanéret "blöder igenom"? Om du grundar med oljebaserad grundfärg så kommer det i alla fall inte att "blöda igenom". Sedan färdigmåla med vattenbaserad halvblank färg!

Det kommer ju att bli hur fint som helst med ljusa luckor, oavsett vilken ni väljer av de färgerna du nämner!
Ja det är inte alltid lätt att komma överens om hur det ska se ut hemma! Min man har inte heller samma stil som jag, och många gånger blir han lite irriterad över att jag målar allt vitt! Fast jag är den som är hemma mest, och han har slutligen funnit sig i det mesta! Är jag nöjd så är han nöjd:)

Ha en härlig dag!
:)Anna

My little footprints sa...

Heisan!
Ja det er morsomt å gjøre om kjøkkenet! Synes det er herlig at du har valgt å beholde den gamle stilen! Så lenge det ikke har gått i stykker, så hvorfor ikke? Det er jo også som du sier, at man kan jo bare male over. Jeg er så glad i slike åpne løsninger hvor man kan se alt servise man har, jeg synes det er en slik herlig sjarm over det!
Det virket som om dere har hatt en herlig liten tur denne helgen! Jeg elsker å tenne bål og grille noen pølser(korv) over bålet! Det smaker ekstra godt ;) Jeg bor jo midt ute i skogen, og når det gjelder å gå på tur, er mulighetene mange. Jeg har to nieser som elsker å lage bål og grille pølser, så det hender jeg lager et lite bål i skogkanten her på tomta, så koser vi oss litt ;)Det har vært trøttsomt vær her i helgen også, men nå skinner solen, og det er jo så herlig! Nå lengter vi etter våren ;) Her er det jo ikke et eneste lite snøfnugg og se, så her ligner det litt mer på vår!
Jeg må også si, at jeg scrollet nedover og fant ditt innlegg om blondene du har heklet! De var jo helt nydelige! Så utrolig flink du er! Og det høres jo så enkelt ut når du sier at det var lett å hekle disse ;) haha.. Du skulle nok ha sett hvordan mitt hadde sett ut! ;)
Ønsker deg en herlig onsdag!
Klemmer fra Beth

Evas Paradis sa...

Hej
Vilket härligt 50-tals-kök ... absolut ska ni behålla det.
Vi har målat flera gamla skänkar med ekfaner och grundade då med en oljebaserad grundfärg och målade sedan med vanlig snickerifärg. Jag är ju galen i vitt så jag hade valt det, men pastellfärger skulle ju vara såå snyggt till ditt kök! Vaniljgult, puderrosa, babyblått eller lindblomsgrönt ... allt blir bra!
Sen kan du ju måla den fina buféen i samma ... kanske ...:-)
Kram Eva

LOPPISLIV sa...

Ja man behöver inte alltid köpa nytt...jag försöker hellre göra om i första hand..är lite för snål för att slänga ut för mycket på något som med enkla medel och lite jobb kan bli nog lika fint....ljusgrått låter väl fint på luckorna...Ha det gott Kram Paula

LOPPISLIV sa...

bara jag igen...jag ångrar mig...antikvitt lägger jag rösten på istället.....*fniss* //Paula

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Nämen i det här snöiga landskapet känner man sig hemma =)
Färgen som jag använde är vanlig vattenbaserad vit grundfärg, Servalac aqua. Jag tog det jag hittade...=) Vet inte hur den står mot vatten? Så för säkerhetskull satte jag blomman i en plastburk i krukan.
Lycka till med vasen!
Kram Anita