onsdag 6 februari 2008

Kök del 2

Jag ser att det är några som har varit inne och tittat och lämnat kommentarer och det gör mig glad. Man är väl lite exhibitionist när man bloggar och vill gärna synas lite, eller......:o)
I dag tänkte jag visa en liten bit till av mitt kök, först och främst min älsklingsmöbel

Jag köpte den på loppis för 17 år sedan, då var den vitmålad och jag tänkte luta av den för att ha den trären men när jag, efter många om och men fått bort 4 stenhårda lager färg från locket så var jag mer än less. Tur att jag började med locket, det var bara att sätta på ett tyg och så fick den vara i många år. Den har följt mig genom en hel del flyttar och jag har haft den i ett kök som var så litet att man nästan fick backa in, haha. När jag flyttade hit så hamnade den i bagarstugan där den fick stå några år innan jag tog ut den en sommar och lutade av den bara för att upptäcka att träet var väldigt fult och lagat på flera ställen. Då lånade jag en bok, som jag varmt kan rekommendera, Måla gammalt på nytt sätt av Lena Hommsäter och Maria Lilliecreutz Modin. Sedan målade och slipade jag många gånger för att få en slitstark yta och nu står den alltså i mitt kök till glädje för mig. Jag kommer aldrig att göra mig av med den, jag har gjort mig av med allt för mycket gamla möbler som jag sedan ångrat så det har jag slutat med. Det jag ledsnar på ställer jag bara ut i bagarstugan tills jag vill ha det igen, hihi. Det börjar bli lite fullt därute kan jag säga. Jag kanske får öppna loppis så småningom.


Så här ser det alltså ut med vårt bruna, ska-bli-vitt, bord och stolar. Som synes så är inte soffan vit utan gräddfärgad, en nyans som jag också älskar. Någon gång när jag känner att jag har massor av tålamod ska jag sy sådana där jättefina stolsdynor med volang, helst ska dom vara vita men i vårt hus vet jag inte om det är sååå himla praktiskt. Det blir nog naturfärgat linne som jag också tycker väldigt mycket om. Det lilla bordet bredvid soffan är också ett loppisfynd inköpt för 50 kr för 20 år sedan. Jag har två stycken men det andra har äldsta dottern fått ta med sig när hon flyttade, får se om jag kan övertala henne att lämna tillbaka det någon gång i framtiden. I fönstret tronar mina taniga pelargonskott som har överlevt hela vintern, hurra, och jag hoppas att dom ska fortsätta leva för det är två Mårbackapelargoner bl.a. Jag har inga tjusiga vita krukor bara för att jag älskar gamla lerkrukor och alltid plockar på mig fler när jag är på loppis, helst ska det vara rikgtigt gamla modeller. Dom två blå ytterkrukorna är gjorda av min älsklings-keramiker, Annica Stålendahl, hon är inte yrkeskeramiker men hon brukar ha utställningar och försäljning där hon bor utanför Göteborg. Jag har en hel del av hennes keramik hemma och älskar den verkligen för att den är robust och personlig.


Jag ska avsluta det här inlägget med att visa mitt senaste fynd som inte är ett loppisfynd utan en lampa som jag hittat på kallvinden här i huset. Det är min sambos farfars hus och dom köpte nog den här lampan när huset var nybyggt på 50-talet, då satt den i vardagsrummet.

Jag är egentligen inte så förtjust i rosa men i det här fallet kan jag göra ett undantag, den är såååå häftig tycker jag. Jag har aldrig sett nån liadan förut. Lycklig kom jag ner med mitt kap och ville ha den uppsatt i köket men min käre sambo var inte lika förtjust som jag. Han tycker att han har annat att göra än att byta sladdar i gamla lampor som jag vill ha i huset. Konstigt eller hur? Jag trodde att hans högsta nöje var att göra mig till viljes hahaha.


















1 kommentar:

My little footprints sa...

Hei goa du ;)
Takk så mye for en koselig kommentar hos meg! Det var en fryktelig opplevelse, og jeg håper ikke at det vil hende igjen!
Velkommen til bloggeverden! Vi har flere ting til felles vi, jeg er også veldig glad i loppiser!!
Klem fra Beth