tisdag 12 februari 2008

Inget loppis i helgen, men en gammal stykbräda

Det blev ingen loppisfärd i helgen, jag blev helt enkelt alldeles för lat, jag måste absolut ha varit sjuk:o) I stället var jag uppe på övervåningen och rotade efter nåt spännande och där hittade jag den här


Jag såg en sån i nån nätbutik och där kostade den 600 kr!!! Glad i hågen tänkte jag bära ner den och en sak kan jag säga, den är astung, tillverkad av gedigen furu av M:s farfar en gång i tiden. När jag äntligen baxat den nerför den branta trappan, som har trappsteg som till och med är för smala för mina fötter, så återstod att ta bort en miljon häftstift. Där satt 2 lager lakansväv och en gammal filt, typiskt för såna här gamla strykbrädor. Nu står den i data/gästrummet med mina pelargonior som ska väckas från vintersömnen. Sedan vet jag inte riktigt om den ska få vara kvar här inne eller om den ska förpassas ut i bryggstu´n igen.
Mitt stora problem är att vi har så lite plats, rummen är ganska små för att vara ett så stort hus, så jag får sällan plats med allt jag vill. Det är ju en fördel om man har plats att gå mellan möblerna, haha. T.ex. så är vardagsrummet bara drygt 17 kvadratmeter med två fönster och en dörr förstås, så det är inte lättmöblerat precis. Att jämföra med vårt sovrum som är nästan dubbelt så stort....suck....jag skulle vilja tala med den arkitekt som gjorde ritningen till detta hus. För att inte tala om M:s farfar som var rädd för eldsvåda så huset är byggt i sten, även alla innerväggar, så det är ett helsike att fästa hyllor och gardinstänger. Nåja, jag trivs i alla fall bra här även om jag har mina synpunkter på planlösningen.
Helgen har i övrigt ägnats åt att surfa omkring på alla tjusiga bloggar och jag måste säga att jag avundas er som bor i trähus, med fina trägolv och framför allt träväggar.
Nu är det nog dags att försöka göra nån nytta efter att ha ägnat en timme åt bloggande och surfande.
På återseende

7 kommentarer:

me and alice sa...

Hej!
Vad fin din gamla strykbräda är!
Ännu roligare att veta vem som gjort den. Jag hittade en liknande på loppis för ett tag sen. Fast inte riktigt lika fin som din. Min är betydligt rangligare...
Visst är den där fågelburen vacker. Skulle gärna vilja ha den jag också....
kram Susanne
ps. I dag är tyvärr våren som bortblåst här i Dalarna också... I morse var det -8 grader igen.
Hmmm...Det gillar jag inte...
självklart får du länka...

spetsar och änglar sa...

Vilken fin gammal strykbräda!!!Och visst får du länka....Soliga hälsningar från Västerbotten/Heléne

Eva Agnes sa...

Kul att du hittade en strykbräda på övervåningen.
Den är bergis hemmagjord. Tänk att folk stod och strök vid sådan tunga brädor förr. Livsfarligt om den skulle ramla ihop och man fick den över sig.
Men den blir ju jättesnyg som avställningsbord för vackra saker som fågelburar och sådant.
Visst får du länka till mig. Det blir jag bara glad för.
Kramar Eva Agnes

Eva Agnes sa...

Nu läste jag inte ordentligt du skriver ju att den är hemmagjord.
Kram igen
EA

Cia sa...

Hej!

Trevligt att du tittade in och lämnade en kommentar! Visst får du länka. Fin strykbräda!

hälsn. fr. Österbotten

Hemma hos Klara... sa...

Hej!
Jättefin strykbräda du har, såg att du har en exakt lika kökssoffa som mig. Jag saknar min för den är "magasinerad" i väntan på större kök någon gång i framtiden...

Ha det gott!
Kram Helena

My little footprints sa...

Hei!
For et vakkert stykebrett! Det skulle jeg likt å ha i stuen min på pynt! Så mange muligheter med det! Kanskje jeg hadde malt det hvitt, og dekorert det som om det var en kommode, eller kanskje jeg hadde satt masse planter på det med en duk under, eller kanskje jeg hadde malt det hvitt og skrevet noe på det med sorte bokstaver og hengt det på veggen på vaskerommet, eller kanskje jeg hadde datt en gammel symaskin på det? Åh... for ett funn! Jeg kjenner at tankene mine bare svirrer rundt her hihi ;)
Ønkser deg iallefall en fortsatt herlig helg!
Klemmer fra Beth