söndag 11 maj 2008

Pingst

Det har varit en härlig pingsthelg med fint väder men jag höll på att missa att det var pingst. Jag råkade höra det på radion i torsdags....ja, himmel vad ska man säga...jag hinner inte riktigt med.
Gårdagen firade jag med att vara ute och räfsa ihop björkris, vi har en stor hängbjörk på tomten och dessutom en gran och en tall av kolossalformat så det blir en hel del. Vanligtvis brukar det vara ett halvt ton kottar också men i år var det lite, kanske träden börjar bli gamla.


Jag tog också ett tag i dammen och fick upp en hel del löv som samlades i den i höstas, det är fint med damm men med en björk alldeles bredvid så blir det inte riktigt bra. Egentligen skulle jag vilja ha karp i dammen på sommaren men då är frågan var man ska göra av den på vintern. Nu på våren är den i alla fall inte så läcker men jag tänkte jag skulle hinna tömma den och rengöra den innan det blir varmt på allvar för då blir det riktigt läbbigt. I år har i alla fall ingen mus dränkt sig, jag kan säga att det är inte så underbart att fiska upp ett halvt upplöst muslik på vårkanten. Jag är rätt så kräsmagad så det blir lite ulkande då. Nej, nu ska jag sluta äckla mig och visa hur dammen ser ut på sommaren :)


Sommar och sommar...det är nog en bild från höstkanten ser det ut som men dammen är fin i alla fall. Den har M slitit med som attan med grävning och konstruktion av vattenfall och stenbärande med mera. Stenarna hjälpte jag i alla fall till med, jag är nämligen som barn och samlar alltid på stenar som jag tycker är fina och ibland protesterar familjen vilt när jag vill lasta ner bilen på våra utflykter.


Nu längtar jag bara till vi får ta båten och fara ut men än är det is kvar på sjön.




Jag har ju sett på bloggarna runt om att det visas fina bilder från altan och trädgård. Så här fint har vi det på vår altan :)
I höstas målade vi och nu har M och svärfar spika upp innertaket. Sedan är det "bara" att stryka på lasyr och slipa golvet och ta fram möbler och....Hmmm, undrar om vi hinner med att sitta på altanen nåt i sommar.

6 kommentarer:

Lisas torp sa...

Hej, och tack för titten hos mej!

Vilken härlig damm ni har! Jag kan riktigt höra hur vattnet porlar!

Ha en bra vecka!

Kram

Lisa

sabina sa...

Ja, jag är så förtjust i mina fynd! Er damm är så fin! En sån drömmer jag om...

Gårdsromantik sa...

Ja så är det hos oss också - men snart är snön borta
Tror inte jag hittat till din blogg tidigare. Skall se mig omkring lite mer!

Hälsningar Maud

Sött och sunt sa...

Vad läckert med dammen, och vilket jobb med att hålla ordning på den! *impad* Jo pingsthelgen försvann i ett naffs och det var ju så underbart väder!! De dagarna får man passa på att greja lite extra!

Vardagslycka sa...

Hej! Tack för titten hos mig!
Åh, vilken härlig damm ni har! Ser jättefint ut! Vi har en damm som läcker, förra sommaren var det bara vatten i den korta stunder. I år ska vi försöka göra något med den, om tiden räcker...
Ha en härlig vecka!
Kram, Carina

Unknown sa...

Hejsan!
Härliga bilder du bjuder på! Och tusen tack för ditt toppen argument!! Det tror jag faktiskt kan bära, för jag kan ju ställa ett ultimatum..hihi annars får han hålla ren panelen....ler
Ha det gott! Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem