tisdag 3 februari 2009

Dikt och akutbesök

Den här dikten hittade jag hos Lilla Flisan
>>>♥<<<
Jorden kan du inte göra om.
Stilla din häftiga själ.
Endast en sak kan du göra...
En annan människa väl.
Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer.....
>>>♥<<<
Den är skriven av Stig Dagerman och är så fin att jag lånade den från hennes blogg:)
>>><<<
Nu till något helt annat, närmare bestämt akuten. I morse var sonen A väldigt väldigt dålig. Han kräktes, hade hög feber, hosta och så ont i halsen så han kunde knappt svälja flytande.
Man är väl en hönsmamma men jag ringde till sjukvårdsupplysningen, det bästa dom nånsin kommit på tycker jag. Där tyckte sköterskan att han skulle till akuten, hon skulle kontakta närmaste vårdcentral. Direkt jag lade på luren ringde en sköterska upp och gav oss en tid så det var bara att bädda sonen i baksätet, han orkade inte sitta upp och var väldigt bekymrad över vad som skulle hända om polisen stoppade oss. Den lilla raringen, han är så omtänksam.
Väl framme på akuten kom en drake till sköterska och frågade vad vi gjorde där:( När jag upplyste om att vi faktiskt hade en tid och inte kunde sitta i väntrummet med vattkoppor fick vi i alla fall komma in i ett behandlingsrum. Läkarna, vi fick två stycken i dag, kollade så att han inte hade lunginflammation vilket man faktiskt kan få i svårare fall.
Men den "lille" (han är 9 cm längre än jag) stackaren hade "bara" blåsor på tungan, i gommen, på insidan kinderna och i halsen. Förutom på absolut hela kroppen förstås.
Han fick ordinerat maxdos av två! olika smärstillande, så nu kan han i alla fall dricka och febern är inte så skyhög längre.
>>><<<
Anledningen till att jag är lite orolig när det gäller vattkoppor hos äldre barn och vuxna är att när jag fick vattkoppor som vuxen så fick jag en sällsynt följdsjukdom.
Hjärnhinneinflammation!
Då lärde jag mig vad ont i huvudet var, det var helt enkelt fruktansvärt. I 10 dagar låg jag på infektionskliniken och jag var så dålig så jag visste inte om jag hade haft besök eller om jag hade drömt så jag var tvungen att fråga personalen när min mamma hade hälsat på.
Jag ryser när jag tänker på det.
>>><<<
Nu ska jag i alla fall lägga mig i sängen och njuta av en god bok.
Godnatt och kram på er.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att han mår bättre idag! Önskar dig en toppen onsdag! Kram Anna

Angel.Pearls sa...

Krya på "er" -jobbigt när ens barn är sjuka..Fin dag //Kram Eva

Unknown sa...

Hoppas att sonen mår bättre idag!
Och vad skönt att han har en Mamma som Dej!!!

Pyssla om er nu så gott ni kan därhemma.

KRAM
från Eva

Elzie sa...

Uschamej! Förstår mycket väl din oro. Hjärnhinneinflammation är inte något roligt att få. Jag hoppas att han piggnar till snart av dundermedicinen.
Ha det så gott.
Kram Elzie

Monika sa...

Var bara tvungen att kika in och tala om vad som puttrar på min spis. Köttgryta som man nog egentligen skulle kalla grönsaksgryta! Vad vore livet utan grytor! ;o)

Kika in och delta i min utlottning!

Kram

Monika

Floralis sa...

Huuuga... Hjärnhinneinflammation är inget att leka med. Bättre att vara en "hönsmamma" än att behöva ångra sina beslut efteråt.
Glasveranda sa du...? : ))
De är väl klart att du ska ha en glasveranda!
En glasveranda finns även i min önskelista men jag tror inte att "J" uppskattar mer snickarprojekt. Vi byggde nämligen ut vårt hus... : ))
Ha det gott! Toodiloo!
Anneli

Mjuka sa...

Krya på er!! Dikten är jättefin
kram Malin

Widénskan sa...

Krya på sig!
Kramar
Christine

lovefriidrott sa...

Men usch, hoppas att han mår bättre nu. Tänkte bara kika in o önska en trevlig helg
Kram sari

Monika sa...

Trevlig helg på dej goa gumman :o)

Kram

Monika

färg o form sa...

Hej!! Nu är jag på gång igen..... Hoppas att din grabb kryar på sig snart nog....de är alltid små......Kram Hannah

Marie//Tekla Maräng sa...

Näej är det sjukt hemma hos er också. Nu får det baske mig ta slut snart så vi kan bli pigga och krya igen och orka göra lite saker.
Kram Marie.
Såg att jag har fått en utmaning och klart jag antar den.

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att sonen är piggare. Det lät inte kul alls. Man kan ju alltid hoppas att medicinerna hjälper så han slipper ha ont. Kul med utmaningen. Nu har jag ju gjort den förut så att jag hoppar över att svara på den. Hoppas att det är ok.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Anneli sa...

Fy vad hemskt - hoppas han mår bättre nu...
Kram/Annelie