söndag 1 februari 2009

Hemma igen

Hej igen mina bloggvänner, nu är vi hemma från helgens bravader.
Vi åkte alltså iväg till Umeå på fredag eftermiddag för att kolla in en ny soffa.
Vi behöver en ny soffa för den vi har är 20 år gammal! Den är totalt utnött, på vissa ställen är det till och med hål i tyget men jag kan tala om att det inte är direkt lätt att köpa en ny soffa.
>>>♥<<<
Vi gick runt och provsatt i stort sett alla soffor som fanns, och det var många.
Är det nån som tänkt på hur himla jobbigt det kan vara att resa sig ur en soffa?
Gissa då hur jobbigt det är att resa sig ur den 25:e soffan samma dag:)
Benmusklerna fick jobba en hel del, konstigt att jag inte fick träningsvärk.
>>><<<
Nu är det ju inte så enkelt som att prova ut vilken soffa som är skönast att sitta i.
Den ska ju helst vara klädd med något också och så ska den ju vara i en färg som vi kan leva med båda två.
Ska det vara tyg eller skinn?
Om det är tyg är jag stenhård på att det ska vara avtagbart och tvättbart annars blir det inget. Vis av erfarenheten att behöva skumtvätta lite nu och då så fort någon spillt eller någon baby kräkts eller den känns allmänt solkig.
Men skinn då?
Jag har aldrig haft en skinnsoffa och jag är skeptisk.
Går den att torka av?
Om man spiller i den blir det fläckar som inte går att få bort då?
Om mackan landar med smöret neråt vad händer då?
Jag som lätt blir varm kanske svettas ihjäl i den.
Eller, ve och fasa, den kanske känns jättekall istället så man får frostskador i häcken.
Dessutom knarrar den säkert, det gör i alla fall våra fåtöljer mer eller mindre.
Om vi sitter ett helt gäng och ser på tv så blir det ett öronbedövande knarr så man inte hör tv:n då?
>>><<<
Vilen färg ska vi ha på den?
Drömfärgen är vit, det är så fräscht och fint men i våran familj skulle den väl vara vit i ca. 5 minuter.
Dessutom har jag och M var sin fåtölj, födelsedagspresenter, den ena svart den andra brun.
Då blir det nog en aning rörigt att ha en tredje färg så det måste alltså bli svart eller brunt.
Om vi tar svart så kanske det slukar allt ljus och om vi tar brunt så måste det ju vara rätt nyans.
>>><<<
Som ni förstår så är det inte helt lätt att bestämma sig.
Så i stället för att komma hem med en sån här
bild lånad från EM

Den enda soffan som var skön att sitta i men som inte riktigt uppfyller alla mina krav
>>><<<
Så kom vi hem med en sån här

En typisk pojk-leksak :D

>>><<<

Nejdå, jag skojar bara. Det var tänkt från början att vi skulle hämta en skoter till A.

Men soffproblemet kvarstår så det får väl bli en liten bloggföljetong tills jag hittar Drömsoffan. Det vore ju en fördel om jag hade en aning om hur den ska se ut.

Lyxproblem!

>>><<<

Nu ska jag bara gå och pyssla om den lille store sjuklingen. A har nämligen fått vattkoppor och han mår inte så himla bra. Det har slagit ut massor med koppor i dag och han har både i halsen och på tungan plus att han har feber och känner sig minst sagt risig. Dessutom kliar det och värker i blåsorna så i morgon ska jag ringa till sjukan och se till att han får nåt som stillar det värsta.

>>>♥<<<

Ha det bra

KRAM

Karina

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hann med att börja bli imponerad över att ha förvandlat en soffa till enskoter, en förstod ju senare att det var inplanerat... ;) Ha en underbar kväll! kram Anna

Widénskan sa...

Åh.. en skoter!
Vad avis jag blir, vill med :-)
Ja du att hitta en soffa är verkligen skitsvårt, det är ju så mycket som skall klicka liksom.
Hade jag vart själv så hade jag haft en vit soffa med ljus greengatekuddar till, men nu har man ju man , barn, hund och katt så en skinnsoffa var enda utvägen ;-)
Kramar

Anneli sa...

Har nåt åt dig hos mig...
Kramar/Annelie

Unknown sa...

Hihi, ja kära nån vilken jakt på Drömsoffan...! :-)))
Du skriver så härligt du!

Härhemma är såna problem lättlösta.
Kan inte ha mer än gamla möbler, med överdrag på för alla pälsklingarna.
Sista gammelsoffan brakade ihop, lustigt nog när JAG slog mej ner i den ;*) så nu finns här bara gamla, sköna skinnfåtöljer...två från Blocket, och två som skulle till återvinningen...så dom hamnade väl rätt HÄR då :-)))

Hoppas sjuklingen får något som stillar, vattkoppar är inget vidare alls :(

Kram
från Eva

Elzie sa...

Vi har en gammal skinnsoffa och det brukar aldrig vara något problem om man råkar spilla. Bara att torka av. Att jag sen är så trött på den här fula soffan är ju en helt annan sak, ha, ha. Jag har aldrig tyckt om skinn och så är det DET min blivande har när man kommer in genom dörren. Inte vidare bra timing kanske, men soffan gör ju inte allt.
Summa sumarum. Det går jättebra att torka av en skinnsoffa. Man blir INTE för varm i häcken och inte får man några frostskador heller. Även om den ju är lite kylig i början.
Hoppas du fick ut något av det här och ha en skön dag.
Kram Elzie