måndag 1 december 2008

DECEMBER

I går var det ju 1:a advent och vi tände det första adventsljuset och alla stjärnorna och ljusstakarna hade kommit upp i fönstren.
Det är såååå mysigt.
~~~~
Traditionsenligt åkte vi också upp för att titta på skyltsöndagen och fynda på julmarknaden.
Till dom som inte har nån snö kan jag ju bara säga att ni slipper i alla fall halka fram på oplogade och spåriga vägar i snöyra.
Det var precis vad vi fick göra och det var ju spännande värre:P Men dit kom vi i alla fall och tittade och fikade och drack glögg gjorde vi, det vill säga jag drack glögg och till vän av ordning vill jag bara säga att den var alkoholfri.
Jag gjorde ett fynd också, vi gick in på kupan som hade öppet och där hittade jag den pampiga ljusstaken som jag bara måste ha. 35 kronor är ju inte så mycket, nu funderar jag bara på hur jag kan pynta upp den lite. Kanske några prismor, eller ett pärlband med vita pärlor eller......nåt.
Jag är nöjd med mitt fynd i alla fall.
~~~~
Jag kan ju säga att jag och sonen har jobbat en del i eftermiddag, jag ville ha in ett bord eller en hylla i köket för en del av mitt pynt så vi flyttade in ett bord från datarummet och det blev inte alls bra.
Då gick vi ut till bagarstugan för att hämta in en fin hylla därifrån men den gick inte att hitta och ärligt talat vet jag inte vad jag gjort med den heller. Kanske har den åkt till tippen nån gång i nåt städvansinne, jag blir mer och mer styrkt i min teori att man ska spara på det mesta för det kan vara bra att ha.
En hylla hittade vi i alla fall men den var ju inte så fin så det störde. Vad gör man då?
Jo, man tar mormors duk och draperar den lite snyggt kring hyllan och vips så duger den ett tag i alla fall. Till dess att jag hittar drömhyllan på loppis nån gång:D

Här i huset håller vi oss med paketkalender fortfarande trots att sonen är ett nästan-tonårs-monster. Det behöver inte alls vara nåt märkvärdigt innehåll i paketen men jag antar att just känslan att få öppna ett paket varje dag hör till traditionen och gör att förväntan inför julen byggs upp.

Kalendern har jag sytt och broderat själv, ramen runt är små lappteknikrutor. Julbokstäverna som jag här satt ovanpå upphänget har inte riktigt hittat hem ännu. Jag flyttar om dom minst en gång om dagen:) Sån är jag.

~~~~

Nu ska jag kika runt lite på era bloggar innan det är dags för sköhetssömnen.

~~~~

KRAM

12 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Lite prismor i den däringa ljusstaken så blir den fin. Jo, jag är avundsjuk på din snö. Här får man sätta på sig gummistövlar och nästan snorkel. Det REGNAR och blåser finns ingen som helst julstämmning ute.Det lät mysigt med skyltsöndag.
Kram Marie

Vero sa...

Ja, här var det blött och regn på 1a advent. Jag var med på julmarknad och sen knatade jag runt på skyltsöndagen till kvällen. Då hade iallafall regnet slutat.

Ha en fin dag!

Ankan sa...

JÄTTEFIN ljusstake! Vilket fynd,riktigt gammaldags!
Ja, det är alltid kul att juldekorera lite, prismor är fint!

Vit Gladiolus sa...

Så häftig paketkalender!!! Å ljusstaken var kanon!
Vi har tyvärr inget snö här...bara regn..;)
Kram

Unknown sa...

Vilken fin ljusstake,där gjorde du ett riktigt fynd..så vacker!
Var på kupan igår och fyndade en del smått och gott,kul när man hittar någt för en billig penning!
Hittade en ljusstake för bara 5 kr,den älskar jag..den har små hjärtan på,så fin är den!
Adventskalendern du gjort är jättefin,så duktig du är..mysigt att öppna ett litet paket vrje dag!

Bordet blev ju fint med duken på!
Ser en så vacker bonad på väggen och dom små orden på den är så fina och sanna!

Ja härhemma har vi också massor av smö,vackert..men jobbigt för dom somska skotta och ploga vägarna.=)
Hoppas du får en fin dag!

Kram Maria

Jenny Oak Fae sa...

Jättefint, vilket fynd med den stora ljusstaken!

: )

TACK för din kommentar..!

Kram, Jenny

<3

Monika sa...

Hallåj där :o)

SÅ fint du pyntat. Inte får man bli rådlös, blev ju fint med tyget runt :o)

Du är så duktig på att knåpa ihop fina saker. Vilken underbar kalender. Den måste varit rätt myckte jobb med att göra.

Ha det gott!

Kramar

Monika

Lallis - liv och leverne sa...

Så fin ljusstake:)
Och du; ha en fin tisdag.
Kram Lallis

Ullis/Leva på landet sa...

Så härligt du har gjort. Ljusstaken var jättefin och jag tycker att det var bra pris på den.

Kramar
Ullis

Tingeltangel sa...

Vad vintervackert du har på din blogg! Jätteläckert ju.

Petra C sa...

Vilken härlig härlig ljusstake. Prismor och vita pärlor kan nog bli fint. Annars gillade jag den faktiskt som den är också. :)

En jättefin paketkalender du gjort!

Vit Gladiolus sa...

Ärligt talat så köpte jag ingenting..va tråkig jag är va..men jag såg inget jag ville ha;)
Kram på dig