söndag 14 december 2008

TIDEN RUSAR FRAM

Ser ni vad som fattas på den här bilden?
Jag är lite besviken, inte mycket men lite, det var ju väntat
men eftersom jag är optimist hade jag ju ändå trott att det skulle gå vägen i år.
Vadå? säger ni
Jo, jag var tvungen att skiljas från min fina adventsgran
jag mådde nämligen bara sämre och sämre och blev alltmer flåsig.
Jag har ju astma och är allergisk mot julgran så till slut kunde jag nästan inte andas, med en lätt överdrift. Men faktum är att det gick åt nästan en hel inhalator innan jag erkände för mig själv att jag var tvungen att hiva ut granen.
Så medan jag funderar på hur jag ska fylla tomrummet så ställde jag ett ljus i en burk med grovsalt.
Jag kan ju inte flytta min provisoriska hylla heller,
då blir det ju ett tomrum och det kan man ju inte ha, eller hur:)
~~~~
Har ni njutit av gott fika och luciatåg och familjesammankomster och så vidare?
Vi tjuvstartade ju i fredags med lucia på skolan, så himla stämningsfullt och lite vemodigt.
Nu var det nog sista gången jag var på lucia här eftersom A kommer att börja i högstadiet till hösten.
På luciadagen tittade vi på lucia på tv och fikade tillsammans
det är en tradition som vi haft ända sedan jag fick första barnet och det är länge sen.
När dottern M kom upp i luciaåldern hade vi förstås en alldeles egen lucia hemma och hur mysigt var inte det.
Tyvärr tyckte hon ganska snart att det räckte att lussa på dagis och fritids så då återgick vi till att bara ha tv-lucia igen.
~~~~
Har ni börjat få panik ännu?
Jag har lite panik, det känns som om tiden går för fort och jag hinner inte riktigt med.
Det är inget som jag direkt känner att jag måste göra men ändå ligger paniken lite på lur.
Tänk om jag kommer på nåt viktigt jag glömt göra kvällen innan julafton.
Vad gör man då?
Får ett sammanbrott, låtsas som ingenting eller börjar ursäkta sig med nåt?
Jag tror helt enkelt att julpaniken är så djupt inrotad i mig sen många år så jag kan helt enkelt inte låta bli, även om jag inte har nåt att få panik för.
Lustigt beteende.
~~~~
Nu ska jag gå och kriga ett tag
gissa med vem
Jo, just det
symaskinen:)
~~~~
Ha en skön söndag kväll
KRAM

11 kommentarer:

Leamarlené sa...

Oj vad jobbigt att du inte klarar av granen. Du får ha plastgran som ganska många har nu förtiden pga astma och allergi.
Jag trodde inte att min dotter klarade av gran när hon blev allergisk mot alla pälsdjur och olika växter...fast det har gått bra...peppar, peppar.
Tänk, jag trodde att jag var ensam om att kliva upp på morgonen med barnen och titta på Lucia på tv. Har själv gjort det sen jag var liten. Men faktiskt så struntade vi i det i år för första gången. Lucia var ju på en lördag och när det är på veckodagarna så ska ju barnen ändå upp.Alla var så slut i år så det fick bli en liten titt på kvällen.

Ja..hoppas ni hade det mysigt du och barnen...och fortsatt trevlig advent.
kram, Marlene

Anonym sa...

Det är alltid trist att ge med sig! ;) Även om det "bara" är mot granar... Panik? Nej jag har inte sinnet nog att inse att det är jul snart. Därav avsaknaden av panik...gissar jag! Ha en underbar kväll! kram Anna

Anonym sa...

Det är alltid trist att ge med sig. Även om det "bara" är mot granar. Paniken saknas ännu. Men det är nog för att jag inte har insett hur nära julen egentligen är! Ha en underbar kväll! Kram anna

Gunilla sa...

Trevligt att du hittat min blogg.
Tomten är ju lättgjord så lycka till.
Synd att du inte tål gran men plastgran kanske går lika bra.

Ha en fortsatt bra kväll
Gunilla

Sjabbig men chic sa...

Men snälla nå´n är du nästan beredd att offra livet för en julgran! Det är sann Christmas spirit det!;)
Och du tack för din kommentar hos mig. jag blir ju så glad, så glad. Och du har rätt ang. mobilen!
Kram Lisa

Ullis/Leva på landet sa...

Trist att du inte kan ha gran. Här är det hyacinter som inte kommer innanför dörren. Jag blir dålig av dem. Har bara en kille som inte börjat hög så det är honom jag får titta på imorgon. De lussar för oss då. Men det är väl näst sista gågne då han går i femman nu.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Angel.Pearls sa...

Jag kör med plastgran -går alldeles utmärkt!(..eller -man vänjer sig) Ha det gott// Eva

Interiörboden sa...

Vad synd med granen :( Men det är likadant här hemma, min sambo ha grov astma, så vi har den stora granen i plast. Men jag brukar alltid ha en liten vanlig, men det har jga inte i år. Vill ju inte att han ska ha det jobbigt, men det är synd :( Men, men, det finns ju andra saker man kan ha. Precis som din ljusykta :)

Ha en bra dag!!

Kram Sandra

Sjabbig men chic sa...

Du ska bara vet att sista ordet var inte sagt i och med att M sa sitt!;)

Kram Lisa

Änglahem sa...

Åhhh vann jag? I mina ögon är det som att få första priset! Så fint och jag blir så glad! Ska maila min adress.

Men du....vad tråkigt och jobbigt med granen! Vi kör ju med "plast" gran, har vi gjort sen första flickan föddes, eller ja innan dess...men jag har så många allergier, så vi tänkte att vi ska försöka undvika detta på barnen. Hitills har vi lyckats.

Men lite vad det gäller granen får väl erkännas var att det var för jobbigt att välja gran med mig....*hrmmm*, förstår inte vad gubben kan mena med det?!*fniss*
Är ju svårt att hitta Exakt rätt gran, fanns alltid något fel på dom. Men nu har vi inte det problemet!

Kramar, Ulrika

Ankan sa...

Vad trist att du måste slänga ut granen, men det viktigaste är ju att man mår bra :) Plastgran är ju ett alternativ som du säkert tänkt på, det finns riktigt fina. Ganska praktiskt också ;)
Kramar