torsdag 11 december 2008

ÄNTLIGEN

Jag hade faktiskt tänkt att göra ett inlägg i tisdags

men det hjälpte inte att bara tänka.

Lyckseleresan blev lite av en skräckfärd, som vanligt, ja alltså, det var bara hemresan som var lite skräckbetonad. Till att börja med.

Det var kallt som attan när vi åkte på morgonen, kring -20 så det gällde att ta på sig ordentligt.

Jag kan säga att jag var glad att jag slog till att köpa en ny varm jacka, den gamla älsklingsjackan har nämligen gått till jackhimlen.

~~~~

Beskedet vi fick av ögonläkaren var bra, prognosen ser nu mycket bättre ut så nu kan hönsmamman andas ut lite:)

Sedan blev det mat på....gissar var (killen är 12).....Frasses förstås och efter hamburgare och strips var vi klara för att göra stan.

~~~~

Shopping!

Både jag och sonen var taggade och gav oss ut bland julpynt och presumtiva julklappar.

I vanliga fall hade vi gått var för sig men nu behövde han assistans eftersom synen var nedsatt på grund av ögondroppar. Han såg en aning på långt håll så armarna räckte inte till, mor behövdes för att kolla nyanser och läsa på förpackningar och rädda sonen från att stiga ut i gatan framför framrusande bilister.

Vi hade fantastiskt roligt och fick alla dom sista julklapparna klara, även till fadern som annars är en hård julklappsnöt att knäcka.

Han önskar sig saker i klassen 50 000 kr och uppåt:/

Men, som sagt, sonen lyckades bra ändå.

~~~~

För egen del shoppades bara en del småsaker och nyttigheter, som till exempel nya kuddar.

På Jysk hittade jag änglar och stjärnor i vitt, plast visserligen men dom var så söta så dom fick följa med hem ändå.

På samma ställe hittade jag också svarta julkulor som jag köpte till min dotter, hennes hem går i svart så dom passade utmärkt

Två sådana här korgar fick också följa med hem, dom ska hjälpa mig att hålla koll på alla prylar i badrummet som annars har en förmåga att bara flyta runt.
Ordningssinnet i den här familjen är inte alltid så välutvecklat.
I övrigt blev det inte mer shoppat än så.
~~~~
När vi shoppat oss trötta åkte vi ut och hälsade på dotterns blivande svärmor
Susanne med bloggen angelsusanne
Så det blev en minibloggträff och där hade vi som vanligt en trevlig stund innan det var dags att åka hem.
Då var det snöstorm, noll sikt, spårigt till tusen och alla absolut alla människor i Lycksele hade valt att åka åt motsatt håll. Speciellt vanligt den kvällen var bussar och lastbilar.
Tidvis hade jag ingen aning om var på vägen jag befann mig och vi hade knappt styrfart.
Då kändes 7 mil som en oöverstiglig resa.
Som tur var så behövde vi bara åka ca. 3 mil i sådana förhållanden sedan var det plogat och så småningom slutade det snöa så resten av resan hem gick bra
~~~~
Nu raskt över till något helt annat.
Målning:)
Jag har ju sett på flera bloggar lite mer otraditionella adventsstakar så jag fixade en jag med.
Ett gammalt tråg inhandlat för en tjuga på loppis för flera år sedan fick bli vitt, fylldes med grovsalt och sedan var det bara att ställa dit blockljus.
Siffrorna är min egen design, inte alls så vackra som Monikas
men dom får duga.

Jag målade också en keramikpokal och en gammal keramikgryta och fixade till två små julgrupper. Inte så märkvärdiga men ganska fina ändå i all sin enkelhet.
Jag tål ju egentligen inte hyacinter men dom vita går an, dom doftar underbart och inte alls så starkt som andra.
Den i pokalen slog ut direkt när den kom hem till mig men den andra behöver nog ett tag på sig vilket är bra. Då får jag ju njuta av doften längre, jag vet inte alls hur fort en hyacint blir utblommad men i alla fall.
~~~~
Ja, mer än så blev det inte denna gång.
~~~~
KRAMAR TILL ER ALLA








9 kommentarer:

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Ja visst är det väl så, grisstackare. Man vad vore en jul utan julskinka *suck*.
Vad fina grejer du fixat till. Det blev jättefint. Jag har samma problem med hyacinter eftersom både jag å bröderna bus har astma. Men jag hittade en jätteläcker grej häromdan. Ett ljus i form av en hyacint, jättefin. Så nu har jag också en sån skönhet. Ha en bra dag. Kram Camilla

~ Eva ~ sa...

Vad skönt att du kan andas ut kring sonens ögon...jag har nog missat vad det handlar om, men gläds i alla fall med dej, och honom!

En riktig bravad att köra i sånt väder/väglag...gott att ni båda kom hem välbehållna.

Och Du ÄR så påhittig du!
Sitter och beundrar ljusstaken...jättefin blev den med siffror på ljusen och allt ~~~

Idag faller snön här, och vi har pulsat oss fram lite nyligen, pälsklingarna och jag :-)

KramKram från Eva

~ Eva ~ sa...

Då förstår jag.

Kramen från Eva

Leamarlené sa...

Jisses vad här händer saker. Låter som att du har haft det trevligt. Vad skönt att resan hem gick bra i snöovädret.

Frasses...det var mitt första jobb. Så än idag när jag åker hem så blir det ett skrovmål där.

Kram, Marlene

Monika sa...

Skönt att ni kom er hem helskinnade genom snöovädret. Och härligt att det gick bra med sonen också.

En av mina döttrar är praktiskt taget blind på ett öga. Hon ser bara skillad på mörkt och ljust. Vi har åkt på otaliga undersökningar under hennes uppväxt så jag förstår dej verkligen.

Jag tycker dina siffror är jättefina! Och din adventsljusstake är ju helsnygg!

Så fiffigt att måla grytan! Den blev ju perfekt att plantera i. Snyggt blev det!

Du har verkligen så pyntat o fint. Jag är i målarburken igen! Men den här gången har jag hjälp av dottern, tack o lov :o)

Ha nu en fin dag o mys i vintervädret :o)

Kramar

Monika

Jenny Oak Fae sa...

TACK!!!

: )

Jodå jag mår väl som vanligt (har Fibromyalgi) , men är bra mycket tröttare än vanligt, förmodligen på grund av sköldkörteln...eller årstiden kanske..!

Ha det GOTT!

KRAM, Jenny

<3

Monika sa...

Hämta ett julkort inne hos mej! Du är helt klart värd allt som står där och tillhör den skara av underbara personer som får mej att lufta de dagar jag känner mej en aning "vingklippt" ;o)

Jo du må tro att han nästan är vit han med!;o) Eller rättare sagt så vitnar han nog snart han också, för egentligen gillar han inte vitt. Men han börjar smått inse att det är ganska fint han också! Jag ser det på blicken! Hihihi!

För han verkar då inte sett rött i alla fall! Tur va?! Hahahahaha! :oD

Kramis på dej

Monika

Monika sa...

lufta!!! ska vara lyfta! så klart! Galenpannan skriver som en kratta! Haha!

Anonym sa...

Det blev verkligen mycket fint! Kram anna