onsdag 3 december 2008

JULPIFF OCH STRESS

Här fortsätter julpiffningen och nu har jag äntligen fått upp julgardinerna. Egentligen hade jag tänkt ha vita gardiner i år men jag upptäckte att mina vita gardiner var slaktade:P
Det hände nog i fjol när jag behövde gardiner till nåt annat rum att jag helt enkelt sydde om dom så att dom inte passar i köket längre
Så det fick bli mina gamla vanliga med röda längder och vita kappor med tomtenissar.
Dom firar nog 25 år i år, jag ville ha nåt som inte var lika grannarna så jag målade helt enkelt ett motiv på hemvävd vit lakansväv.
Om jag ska vara ärlig så är jag rätt trött på dom men jag hittar ju aldrig nåt jag gillar som är till överkomligt pris.
~~~~

På tradera ropade jag in en hel kartong med ljushållare som jag nu kan använda till adventsgranen och på diverse andra ställen


Så här blev granen som jag var ute och hämtade i halvmörkret i går eftermiddag. Snön gick nästan upp till knäna på mig så det blev lite extra träning. Tur att vi har skogen runt knuten. Granen står i en stor glasburk som jag knutit ett änglatyg runt.
Jag blev riktigt nöjd med det, lite hjärtan blev lagom pynt. Kanske kommer det upp lite annat också men just nu är det lagom.
~~~~
Jag tänker på julstress, dom flesta har väl känt sig stressade innan jul. Man vill ju hinna med så mycket och när man jobbar och har barn blir det ju inte så mycket tid över.
Själv är jag ju hemma på grund av sjukdom och jag har heller inga småbarn men i stället tryter orken så jag har lärt mig att skippa en hel del måsten.
~~~~
När dom vuxna killarna var små och jag jobbade heltid så skulle allt vara perfekt till jul. Det skulle bakas kakor och bullar i långa banor. Det skulle pysslas både hemma och borta, jag har ju alltid varit en pysselmänniska så jag ordnade pysselkvällar på dagis, i skolan och på kvartersgården. Dessutom pysslades det hemma med vänner och barn och jag tyckte att det var rätt kul men stressigt.
~~~~
En julafton när bordet var fint dukat sprang jag runt som en galning och letade efter julservetterna. Jag visste att jag hade köpt ett nytt paket dagen före men nu fanns dom ingenstans.
Ungarna började bli hungriga och tyckte att vi kunde äta ändå men jag var benhård, ingen mat innan servetterna kommit fram. Till slut fick jag ju ge mig och började plocka fram maten och vad hittade jag då...jo servetterna som hamnat i kylen tillsammans med skinka och rullsylta och annat gott.
Så kan det gå:)
~~~~
Unna dig en kväll utan stress och måsten och slappa med ungarna ett tag.
~~~~
KRAM

9 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Så fin är ju granen:)
Och visst är det hur lätt som helst att stressa upp sig oc h har allt för höga krav på sig själv.
Jag ska försöka att ha en så lugnt och rofull jul som möjligt. De två sista åren funkade det.
Med lite förplanering. *s*
Kram Lallis

Vero sa...

Så fint du har gjort.

Nej, det är svårt att hitta något man vill ha och som ingen annan har.

Vi har Kupan här i Östhammar, Röda Korsets lilla loppis, och där kan man nog hitta en del. Kanske jag skulle ta en sväng ner där?! Ja, det ska jag nog göra nån dag.

Ha det gott!

Anonym sa...

Oj så fina ljushållare! I Like! Kram Anna

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint du har gjort. Det där med servetterna känner jag igen. Alltid något man letar efter som hamnar på helt fel ställe p.g.a. stress.

Ha det bra!
Kram Ullis

Marie//Tekla Maräng sa...

Precis så där vill jag att min lilla gran ska se ut. Har kollat väderleken och tänkte på dig att där var det snö minsann.
Gardinerna var ju fina i köket, men visst är det kul att byta ibland. pst har också köpt sådana ljushållare på tradera.
Kramar Marie

Angel.Pearls sa...

Underbara gammeldags ljushållare! Ha en fin helg//Eva

Rhodin sa...

n blogg du har, hur har du kunnat hålla den hemlig för mig? Ang. att beställa. antingen skriver du en kommentar under det du vill köpa eller så mailar du mig på terese.rhodin@comhem.se med din önskelista. Ha en underbar dag. Kram Terese!

Petra C sa...

Tack för kom-ihåget om att inte stressa.

Rhodin sa...

Ett litet tips om du tröttnat på gardinerna. jag har tagit bort min kappa upptill och har bara kvar längderna, sedan har jag satt fast konstgjord grangrilang med belysning i där kappan satt. Blir hur mysigt som helst på kvällarna. Ha det toppen. Kram Terese!