söndag 2 november 2008

En fin eftermiddag


Efter min urvimsiga förmiddag kändes det som om jag behövde lite frisk luft så jag gick ut ett tag. Men först tog jag på både långkalsonger, vantar och mössa för det har varit kallt här -12 i natt och när jag gick ut var det ca.-7. Som framgår av bilden är det lager på lager av frost men ingen snö ännu, tack och lov.
Egentligen är det ju underligt men jag är visst aldrig riktigt nöjd.
Jag bodde mer än 13 år i Hallsberg och vad tror ni att jag längtade mest efter på vintern? Jodå, riktig snö, alltså sån där vit snö som jag var van vid hemifrån, ja härifrån då alltså. Inte sån där brun äcklig sörja som låg överallt, ja den var ju inte brun när den föll men den blev ju brun-snor-aktig så fort den nuddade marken.
Sen flyttade vi då alltså upp hit igen och jag njöt i fulla drag när vintern kom och det var kallt och klart och snö.
Och nu klagar jag för att det är snö på vintern.


Nåja, resultatet av min eftermiddagspromenad ser ni här, frusen mossa och blåbärsris. Mossan ska jag ha att göra mossbollar i vanliga terrakottakrukor. Jag tycker att det blir så fint, så kan man pynta med lite röda bär eller vita pärlor eller nåt efter behag.
När jag kom in fikade vi och så klagade jag för min älskling över att jag inte kunde använda symaskinen. Och då fixade han det åt mig, lätt som en plätt och så kunde jag fixa till kuddöverdragen jag skulle använda. Sedan kunde jag då fota kökssoffan:)
Så här ser den ut nu, med änglar på. Den uppmärksamme ser att det är samma sorts änglar som jag har i sängen. Jag upptäckte nämligen att min soffa är precis så lång att ett påslakan passar och det är ju himla praktiskt för en lat person som jag.
Nu kan jag ju bara lägga på ett nytt påslakan när jag är less på det här, och tänk så många fina lakan det finns att köpa.
Men nån gång ska jag sy ett alldeles eget överdrag till kökssoffan också....men inte nu. Det finns ju så mycket annat som måste hinnas med.
Piffa och pynta och flytta runt saker till exempel. Som tur är så går det inte att möblera om så mycket hos oss, annars hade jag tillbringat en hel del tid med att baxa omkring stolar bord och soffor:)
Jag minns en gång när min äldste son bodde hemma, jag blev liksom aldrig riktigt nöjd med möbleringen i vardagsrummet så jag baxade och drog och möblerade och möblerade.
Till slut så blev han väl ganska less för han utbrast en dag :
"Men morsan, nu får du lägga av med det där. Tänk om jag kommer hem i mörkret och vill sätta mig i soffan en stund, då kan jag ju slå ihjäl mig för du flyttar den ju så fort jag vänder ryggen till"

Ja, dom har inte haft det lätt med mig som morsa. Men jag tror att dom haft ganska roligt:)
Jag har pysslat lite i kväll också. I Allers Julmagasin såg jag en spetskrans så jag var ju tvungen att göra en variant av den. Och när jag ändå höll på så gjorde jag ett par spetsbollar också.
Dom ska jag fota i morgon när det är dagsljus.
Nu är det nog hög tid att gå till sängs
Kramar




5 kommentarer:

~ Eva ~ sa...

Hihi, sådär kan det vara, att man längtar vintersnö, och sedan så tycker man tvärsom :-)

Häromnatten så tyckte jag att snöflingorna piskade mig i ansiktet, och jag kunde inte förstå hur jag alltid kunnat tycka om vintern...!?

Vad finurlig du är!
Påslakan, ja, se det var en för mig passande idé!

Måste nog sova nu...jag nattugglar väldigt denna natt :-)))


Kramen från Eva

Annika Christensen sa...

Jag håller med dig. Brun snö är inget kul men det är det vi har mest av på vintern. Här sliter barnen ut sina pulkor på en säsong för de åker trots att det är fläckvist kalt i pulka backen. Man kan liksom se blå och röda sträck i marken. Nej riktigt snö det är fint det.
Skall bli spännande att se vad du gjort i spets.
Det blev en hel lastbil för att Liv har plantskola så hon säljer dem vidare. De är ganska stora skall du veta.Smutsigt blir det också eftersom man drar upp hela roten för kunna planter dem igen.
De är så fina med frost på

Ha det riktigt gott
Annika

fyra vindar sa...

här i smålandsskogarna har d oxå vatt kallt..-10 inatt. men oj så vackert o härligt friskt o krispigt d är ute o solen skiner allt va den kan!! tror oxå ja ska ta ut o plocka lite vackert från naturen.
ha en go´sönda!
miss sophie

Lallis - liv och leverne sa...

Hihi; jag är lite "samma-lika". Har jag möjlighet så möblerar jag så hemskt gärna om h emma;)
Och jag gillar överdraget med änglarna på. Jättegulligt.
Kram Lallis

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Haha! Kul kommentar av sonen :)
Mina söner 9 o 11 år får hjälpa mig att bära möbler o hålla i etc. Blir många suckar här också :)

Soffan är jättesöt o så smart med påslakan!!
Kram Jeanette