tisdag 11 november 2008

Varför blogga?


Jag har följt debatten om bloggar i radions P1, egentligen så har debatten handlat om bokbloggar som har dykt upp. Jag har egentligen ingen aning om vad det är för bloggar men som jag har förstått det så är det helt "vanliga" människor som läser böcker, talar om vad dom tycker och rekommenderar sånt dom tycker om.


Så började jag fundera på varför man bloggar egentligen.

När jag först upptäckte bloggandet tyckte jag att det verkade intressant men alldeles för krångligt.
Man skulle ladda ner ett program och det verkade så tekniskt så jag struntade i det. Jag höll mig till olika forum för mina intressen och så gick tiden.


Av en slump hamnade jag så på en sida om inredning en gång när jag skulle leta efter nåt på nätet.
Det var Agnes Shabby Chic och jag var fast, jag gillade allt jag såg och började kolla i hennes länklista för att komma vidare till andra.
När jag hade tassat runt i anonymitet på en massa bloggar började jag lite försiktigt kommentera och fråga och upptäckte att det var så trevliga människor.

Även om jag inte hade nån blogg så fick jag ändå för det mesta svar på mina frågor och så började jag så smått att prova på bloggandet. Min första blogg hade jag bara uppe några månader innan jag tog bort den.
Jag fick sån prestationsångest när jag såg en del bloggar som visade upp fantastiska hem. Såna där hem som man ser i inredningstidningar så jag tyckte inte att jag hade nåt att komma med.


Så gick det ganska lång tid igen innan jag kände att jag var alldeles för nyfiken för att inte prova på.
Så blev det då den här bloggen som inte är nån egentlig inredningsblogg, jag är intresserad av inredning men också av en hel massa annat. Så min blogg handlar lite om inredning och en massa annat. Och så går det ju en hel del tid till att kolla runt på alla era bloggar för att kolla vad ni har gjort på sista tiden.


Och nu när jag har en egen blogg så blir det helt plötsligt kontakt, jag kommenterar på en blogg och har helt plötsligt ett besök och en kommentar i min blogg och det är så kul.
Det har blivit ett sätt att umgås, att utbyta tankar och idéer och nonsens i största allmänhet.

Ungefär som en syjunta....fast större:)
Det spelar ingen roll om man bor i Haparanda eller Vetlanda man är hela tiden bara ett blogginlägg bort.
Jag gillar att blogga, skriva ner tankar och visa upp mina alster och piffiga hörnan och sånt. Att skriva om allt, även personliga saker emellanåt utan att för den skull lägga ut hela privatlivet till allmän beskådan.

Och framförallt få respons, en kommentar, lite beröm eller uppmuntrande tillrop när det behövs
Ni har alla blivit mina vänner på ett eller annat sätt och jag tycker att det är berikande, inte tragiskt som vissa verkar tycka.

Jag har hört kommentarer som "skaffa dig ett liv i stället" eller "vore det inte bättre med riktiga vänner"

Vaddå riktiga vänner?

Det är ju inte så att jag håller mig med låtsaskompisar heller!!


Hur som helst så har jag ju ett liv, en familj, vänner här hemma.

Men.......

Man måste väl kunna ha båda delarna, eller hur?


Hallååå!!!

Är ni fortarande vakna?

I så fall tänkte jag fråga.

Varför bloggar ni?

14 kommentarer:

Vit Gladiolus sa...

Bra skrivet av dig, jag blir först att kommentera!;)
Jag håller med om allt du skriver!!! Jag skriver med om allting och gillar inredning!Å visst har man fått vänner, idag var det en tjej från Usa som skrev en kommentar hos mig!!! Skitkul!
Men visst tar det tid att blogga å kolla runt hos andra men det är ju sååå kul! Man kan väl hålla på tills man tröttnar! Eller hur!Det här är det bästa jag gjort på länge!
Ja det är liksom kul att skriva av sig lite å lägga ut lite bilder med...å kolla in hos andra och få ideér.. näej du nu måste jag sussa, go natt!
Kramisar

Anonym sa...

Well said! Kan ju inte skriva det bättre! Håller med på allt. Sedan kan jag ju tillägga att min sorg startade allt. Det var ett sätt att starta ett sorgearbete. Men visst har jag ju "riktiga" vänner oxå! Kram Anna

Vero sa...

Håller med Zinkbaljan och även för mig var det väldigt träffande.

Bloggandet har givit mig en massa nya kontakter och jag har "träffat" på massor av intressanta människor med samma och även helt andra intressen.

Jag blir så inspirerad av att läsa andras bloggar och använder min för att ventilera, skriva av mig och för att det är roligt helt enkelt.

Jag kan sitta i timmar och bara surfa runt och man stöter alltid på en massa trevliga bloggar och vissa liksom fastnar.

Men jag bloggar för att skapa mig nya kontakter, hålla kontakt med vänner på andra platser i Sverige.

Jag gillar att blogga och även jag har ett liv... familj, arbete, ett hem och vänner.

Ha en bra dag!

Anneli sa...

Bra skrivet av dig - Jag började oxå med att surfa runt på olka inredningsbloggar, och fick sen idén att starta en själv - Tänkte att jag har ju oxå saker som jag vill visa och kanske andra tycker är kul att se och få idéer av, lika mycket som jag får idéer och inspiration...
Sen har jag vänner som ofta pratade om mina alster och att kunna visa dessa - då var det här en bra idé ju...
Sen kanske jag inte skriver så mycket om mig själv och min familj uten det jag håller på med istället, men det är upp till var och en tycker jag, alla har ju olika idéer och tankar om saker och ting och det är ju det som är så Härligt...
Har sen fått väldigt många nya kontakter att diskutera och beskåda saker som man själv gillar..
Härligt - Härligt...
Har Faktiskt Familj och Vänner ändå fast man Bloggar...Hmmm
Ang. de små dukarna så har jag fått dem - virkade och stärkta...
Många Kramar/Annelie

Widénskan sa...

Jag håller med dig.. Jag bloggar för att jag tycker det är mysigt, sedan har jag vänner långt i från mig.. det gör att vi ändå hänger med i varandras liv mer när vi läser varandras bloggar..
Sen gillar jag mina låtsasvänner på nätet ;-))
Kramar
/C
Ps: Jätte fin blogg hade du, det är första gången jag kikar in hos dig! :-)

Maria sa...

Jag har också funderat över det där många gånger. Och kommit fram till att det bara finns EN verklighet. Och att vänner bland bloggarna är lika mycket värda som andra vänner. Dessutom har bloggandet gjort att jag har lärt känna minst 6 nya människor som vänner utanför datorn, men kontakten började genom bloggen.

Hemma hos Bröderna Bus sa...

För att skaffa låtsaskompisar bloggar jag...skämt å sido. Jag trodde aldrig att jag skulle sätta mig vid en dator och börja blogga. Men så började jag å plugga och tillbringar en hel del tid vid datorn. För att rensa huvudet lite emellanåt så besökte jag andras bloggar, trodde själv att det var jättekrångligt att ha en egen. Så i somras så bestämde jag míg för att iaf testa...och sen är jag fast. Jag gillar skarpt att titta i alla fina kreativa bloggar. Dessutom förde detta med sig en hel del nya bekantskaper som trots enbart bloggkontakt känns väldigt trevligt att ha. Din blogg är ett exempel. Må så gott. Kram C

Ullis/Leva på landet sa...

Jag bloggar av precis samma anledning som du gör. Vågade inte heller starta en egen blogg först för alla jag var in på hade så snygga hem, mot vad jag skulle visa. Men till slut vågade jag också starta och det är ju så kul att knyta nya kontakter.

Kram Ullis

Unknown sa...

Hejsan! Första gången jag hittat hit. Vilket bra inlägg. Du skriver mycket bra och jag håller med precis.
Jag började först för att min sambo och jag inte orkade vänta på att vår hemsida för möbler skulle bli färdig ... han satte sig ner och började kolla hur man gjorde. Sen råkade jag bara liksom ta över och nu är jag helt fast. Tycker det är fantastiskt. Har varit sjuk nästan en vecka och orkade inte sitta vid datorn ... folk undrade då varför jag inte syntes. Sånt känns jätteskönt. Att träffa människor fysiskt är jättehärligt, men att ha vänner man utbyter tankar och allt annat med är fantastiskt!

Nu ska jag fortsätta läsa på din fina blogg!
Kram på dig,
Malin :)

me sa...

For å være helt ærlig har jeg flyttet ut på landet til drømmehuset, og trodde jeg skulle få med meg kjæresten på det. Han satte seg på bakbeina, så her er jeg - i midten av nomansland, med drømmehuset, drømmejobben, høner i hagen - som jeg forresten har bestilt drøssevis av roser til våren - uten kjæreste og med veldig skral økonomi..! Så da blogger jeg.

Marie//Tekla Maräng sa...

Håller med både dig och dom som har kommenterar. Jag var *bloggare utan blogg* sen i februari och började med en egen blogg för några veckor sedan och det var tack vare att Magdalenas Hem hade/har bloggskola. I bloggan det hamnade jag av en slump och på den vägen är det. Här var det första gången jag är inne men återkommer gärna.

Anonym sa...

Jag håller med dig, jag bloggar för att jag tycker det är roligt.
Så har man fått en del riktigt goa vänner..
Kul att du kikade in hos mig.
Kram

Sjabbig men chic sa...

Jag har ju nyss börjat blogga och jag tycker att det är skitkul!
Och du - jag finns på riktigt!

För övrigt så tycker jag att din blogg är kul att läsa.

Lisa

Petra C sa...

Bra skrivet. Skulle kunna säga så mycket mer men jag vill fortsätta titta på dina andra inlägg och maken står och stampar och vill åt datorn.