måndag 24 november 2008

Maria bakar

Jag har tyvärr inte hunnit med att kolla på era bloggar eller svara på kommentarer i helgen så nu får jag försöka hinna ikapp. Jag är ju så nyfiken så jag kan ju inte missa något:)
Ni är i alla fall så gulliga och skickar så rara kommentarer
Ni är riktiga humörhöjare och hjärtevärmare
~~~~
Helgen har varit riktigt bra, Maria tog bussen hem bara för att hjälpa mig att baka bullar som jag ju inte klarar så bra. Min nacke sätter stopp för sånt "grovjobb" och inte gråter ju jag för det. Jag är inte så huslig så det stör, matlagning och bakning och städ och tvätt ser jag som nödvändigt tvång och inget jag njuter av precis:)
Men min Maria hon gillar att baka har hon ju vanan inne, hon jobbar på bageri.
Hon var inte stor när hon började vara med i köket, hon stod på en stol och hjälpte till med allt hon kunde. Att knäcka ägg var hennes stora favorit
~~~~
Här är hon i full gång med degen, här finns det kraft i arm när hushållsmaskinerna sviker. Min assistent tar mindre än 1 liter degvätska och hon skulle ju baka till både oss och sig själv.
Att knåda går som en dans och hon är fortfarande vid gott humör:)

Visst ser resultatet av första omgången rätt läckert ut
Jag kan lova att dom är goda också.
~~~~
Nu ska jag gå kladda ner mig med sockerlösning
det är någon som får sin laddning med snöstjärnor den här veckan:)
~~~~
Ha en bra dag
~~~~
KRAM

13 kommentarer:

~ Eva ~ sa...

En sån tur du har som har Maria!
Ser väldigt gott ut ~~~~

Hoppas du kikar fram ur sockerlösningen snart *fniss* Jag har...inte virkat en endaste stjärna än!?...jo, en, men den räknas inte...

KramKram från Eva

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Åhh, vad gott det ser ut! Älskar lussekatter men är alldeles för ohusmoderlig för att kunna framställa såna läckerheter själv...

Må gott!

Kramar Camilla

Vero sa...

Oj, det ser gott ut. Ska nog också ta och baka lite idag tror ajg...

Ha det gott!

Monika sa...

WOW! Så smaskiga dom ser ut! Härligt att ha en sån snäll Maria! :o)

Jag älskar saffransbröd av alla de slag. Får jag det och en och annan anisbock så är hela juletiden räddad på fikafronten ;o)

I år har jag tänkt mej att testa baka saffransskorpor. Det blir nåt nytt!

Ha det bäst!

Kramar

Monika

Elzie sa...

Åh vad gott med lussekatter, men jag vill helst ha dom utan saffran. Roligt att se när proffs håller på och arbetar.
Kul att dina stjärnor går åt. Det är ju så enkelt och ändå så fint.
Hoppas du får en bra kväll.
kram Elzie

Marie//Tekla Maräng sa...

Vad skönt att du har din Maria. Fy ja ont i nacken är ingen höjdare när man ska knåda och röra.
Man nästan känner doften ända hit.

Kram Marie:D

angelsusanne sa...

Hej.De ser super goda ut.Tur att Maria finns....hon är en gudaängel.
Hon ser så proffsig ut men hon har väl sett bagarna på sitt jobb.
Hoppas att ni inte har snöat inne????Här är det blåsigt och snö till förbannelse.....fy vad jag hatar snöööööö....iallafall när det gäller skottning...vilket jag har svårt at göra men hatar att se gången igen snöad.Ha det så bra/kram

Unknown sa...

Oh guuu va gott !!

Nu måste jag gå å fika.
Kramar Malin :)

Anonym sa...

SEr supergott ut! Mums! Kram anna

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken tur att du får bakhjälp. Det skulle jag ocks vilja ha fr här är det tiden som inte finns just nu. så gott det ser ut.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Birgitta sa...

Vad bra att ha en egen bagare, har själv en superbakerska som ibland kommer med de godaste kakor, man har det bra när det inte riktigt funkar för en själv. Tar en lussebulle på vägen ut, tack jättegott. Kramar Birgitta

Skomakartummen sa...

Det där såg gott ut... kram sari

Monkan sa...

Hej! Jag såg de fina snöstjärnorna du virkat och skickat till Angel.Pearls så nu är jag sugen på att virka :-)

Hmmm, alla dina tre länkar gick till hjärtan (två länkar till samma mönster). Angel.Pearls visade upp tre olika stjärnor/snöstjärnor, så otrolig fina! Jag skulle bli jätteglad om du ville dela med dig av de mönstrena.

Bullarna ser supergoda ut, jag ska nog vänta till första advent med att baka.

Intressant liv med symaskinerna :-) Kul att det vände till slut, och raksöm är inte fy skam! Det första jag sydde efter att ha gått ut skolan var en helfodrad kavaj plus kjol, efter det lärde jag mig att tvätta tygerna innan... fodret krympte så det var bara att göra om...

Virkning i syslöjden gick inte, man skulle virka en rak bit men den blev trekantig, jag missade det där med extra maska när man vände varv... Men sen på sommarlovet fick jag tag på en veckotidning och bestämde mig för att följa ett mönster och göra en duk, det gick superbra! Dessvärre i nåt fult turkost garn :-)

När jag var på Hem-mässan i oktober var det två energiska inspirerande damer som demonstrerade symaskiner som man kan brodera med, gissa om jag vill ha en sån! Men jisses så dyra de är! Men jag fick löfte om att de kunde serva min gamla så att jag kan sälja den med garanti... då kan man ju vara en bit på väg :-)