onsdag 22 oktober 2008

Goda föresatser

Bara ett litet klarläggande gällande föregående inlägg.
Jag ville göra ett inlägg till minne men min mor dog inte nyligen. Det är faktiskt 24 år sedan men jag saknar henne fortfarande. Jag hade nog som andra barn trott att hon skulle leva många många år till så jag kände mig länge övergiven och föräldralös.
Nåja, så hemskt övergiven var jag ju inte, jag hade ju mina två barn och min alldeles underbara moster. Hon har alltid varit mer som en syster för mig och hon har ofta varit mitt stora stöd i livet. Någon som jag kan prata med om precis allting och som jag kan ringa till och klaga även om det jag klagar över är mitt eget fel:)
Nu till dagens ämne Goda Föresatser
Det har jag massor av, jag tänker alltid att "nu när jag har städat och piffat upp här så ska jag se till att det håller sig så, läääänge" . Jo, tack så mycket, det brukar var i 2 - 3 dagar i bästa fall sedan är det mer eller mindre kaos.
I somras skulle jag måla om köket tänkte jag, måla är ju inte så jobbigt...hmmmm sa M. Han trodde inte riktigt att mina planer hade verklighetsanknytning så han var tvungen att upplysa mig O, Oupplysta.
Jag bara viftade bort hans invändningar med att han kunde kanske ta en dag eller två och hjälpa mig med det tyngsta. Han bara muttrade nåt om "envisa fruntimmer" och "lyssnar aldrig".
Så blev det sommar och Verkligheten föll över mig, eller överföll...vet inte vad man ska kalla det men vädret var uruselt, kallt och blött och fuktigt så jag kunde inte hållas där jag hade tänkt. Dessutom hade M så mycket jobb att han hade behövt 48 timmar per dygn.
Dessutom blev jag själv väldigt dålig och fick vara glad om jag kunde laga mat och klä på mig, inte nödvändigtvis i den ordningen.
En annan God Föresats jag brukar ha är trädgården, jag gillar blommor...dom gillar vissserligen inte mig nåt vidare men....jag gillar dom ändå.
Ogräset trivs å andra sidan fruktansvärt bra i mina rabatter så jag brukar börja våren med att rensa upp ordentligt och stolt visa man och barn min bedrifter. Dom är ju måttligt intresserade men i alla fall.
Sen tänker jag "Nu ska jag se till att plocka ogräs heeeela tiden så att det är fint i rabatterna". Så knackar Verkligeheten på dörren igen och det blir antingen fruktansvärt varmt och soligt och då vill vi bara vara ute med båten eller ligga på badstranden. Det vill säga att sonen vill vara på badstranden och jag vill ligga i skuggan med en bok:)
Eller också orkar jag inte just i dag, eller kanske får främmande och då kan man ju inte ligga i rabatterna. Eller också måste jag bara göra nåt annat först eller.....ursäkterna radar upp sig på rad utanför dörren och jag ropar så gärna in dom.
Så går sommaren och det blir grönare och grönare i mina rabatter, men inte alltid av det jag planterade där från början. Mina Goda Föresatser tog semester och åkte till Thailand eller nåt.
Men jag ger mig aldrig...eller också lär jag mig aldrig men Goda Föresatser kommer jag alltid att ha, ibland lyckas jag, ibland inte. Men även om jag inte lyckas fullt ut så har jag i alla fall försökt
Har ni orkat läsa ända hit?
I så fall är ni duktiga för i kväll kunde jag visst inte sluta "söra"
Sov gott och vakna utsövda
Kram
P.S. en annan av mina goda föresatser är att gå till sängs tidigt....klockan är visst mycket nu...... :)

Inga kommentarer: