lördag 4 oktober 2008

Vår Stockholmsresa

I dag tänkte jag rescensera vår Stockholmsresa, den 19 oktober åkte jag och min vän Berit på en teaterresa med Dororesor. Det är vääääldigt länge sedan jag var till vår Huvudstad utan familjen så det var en härlig upplevelse.

Alla positiva saker:
  • Först och främst vår chaufför, han var trevlig och lugn och visade oss på sevärdheter efter vägen. Han såg hela tiden till att alla hade det bra och räknade in oss efter varje stopp.

• Matstoppet vid Tönnebro Värdshus där man serverar god mat och där vi inte behövde vänta länge trots att det var proppfullt av bussresenärer.

• Hotell, Scandic Sjöfartshotellet, med urtrevlig personal, fina rum och underbar hotellfrukost. Och ett bra läge nära Gamla Stan som vi hade bestämt skulle utforskas under helgen.

• Alla matställen bl.a. Jimmys steakhouse på Södermalm där vi åt vår första måltid. Vi kastade in våra väskor i rummet på hotellet, rusade ner till receptionen och frågade med andan i halsen var vi kunde äta, helst nåt gott. Med vägbeskrivningen i huvudet och kartan i handen tog vi det långa benet före och susade iväg för att äta. Väl framme vid restaurangen var vi svettiga, högröda i ansiktet, vilda i blicken och med ordet Utsvulten stämplat i pannan. Där blev vi serverade fantastisk mat och ompysslade så vi kände oss som kungligheter. Stället rekommenderas varmt

• Teatern var mycket underhållande "My fair Lady" med bl.a. Tommy Körberg. Ett plus var att vi lyckades snappa upp att man kan förbeställa fika till pausen. Så medan flertalet besökare trängdes och knuffades för att hinna beställa fika/öl/vin så hade vi vårt bord dukat och klart. Bara att fika och njuta.

En extra eloge till de gulliga ungdomarna som jobbade på teatern och som tog hand om mig när jag fick tidernas hostanfall och var tvungen att smyga ut ur salongen. Jag bjöds på citronte och pysslades om tills hostan lugnat sig och jag kunde smyga in igen.

• Underbara små cafeer där vi slank in under lördagens shoppingtur i Gamla stan för att fika. Genomgående bra service och trevlig personal.

• Alla små butiker i Gamla stan med genomtrevliga människor som alla fick oss att känna att det var trevligt att just vi tittade in. Det är man inte bortskämd med här hemma inte.

Så över till det negativa:

• Att vi miste vår gulliga chaufför som skulle ta över en bussresa till Estland. Dom bytte i Tönnebro och vi fick en otrevlig, surpuppa som inte la två strån i kors för att resenärerna skulle trivas.
  • Trots att vi var nästan en timme före i tidtabellen fick vi bara en 20 minuters rast vid Höga Kusten bron, man kan undra vad han hade så bråttom hem till.
  • Droppen var när vi kom fram till Umeå och han kastade ut väskorna så dom slog i backen hur som helst. Inte en tanke på att de kunde innehålla något som kunde gå sönder inte. Klagomål är framförda till resebolaget.

Kort sagt, vår resa helt underbart rolig så vi har bestämt att göra om det nästa år igen. Det kan inte hjälpas men det är sååå skönt att få lämna familjen och göra nåt som bara är kul för just mig själv....och en likasinnad kompis förstås