torsdag 9 oktober 2008

Kärlek

Jag har funderat på kärlek, alltså, vad är kärlek?

Det finns många olika sorters kärlek har jag förstått, i Wikipedia står det en del om kärlek bl.a.
"Kärlek kännetecknas av en vilja att ge villkorslöst till någon eller något...." och det är ju sant. Den man älskar vill man ju ge allt

  • Den enda absolut livslånga kärleken, enligt min mening, är kärleken mellan mor/far och barn, jag vet av erfarenhet att man kan ge allt för sitt barn. Vem har inte tänkt "om jag hade råd skulle jag ge mitt/mina barn.... Sina barn önskar man det bästa i livet, kärlek, hälsa och mycket mycket mer.

  • Syskonkärlek har vi väl alla sett eller upplevt, i alla fall de som har syskon eller har flera barn. Den kärleken är väl kanske inte alltid så tydlig, speciellt inte när hjärtebarnen slåss så att stickor och strån ryker men när det verkligen gäller finns den ändå där

  • Så har vi kärleken mellan par, den kan vara ömsint och innerlig med den andres bästa som rättesnöre. Den kan också vara egoistisk och vilja isolera den andre för att ensam njuta av hans/hennes närhet. Parkärleken kan också ha en baksida som heter svartsjuka. Det är ett mycket passande namn för den är verkligen svart till sin natur. Kärleken till en partner måste man vårda ömt för att den ska överleva en många gånger slitsam vardag

  • Kärleken till en vän ska man vara rädd om, den kan vara stark men också skör beroende på situationen. En bästa vän borde alla få ha.

Ja, det var mina tankar om kärlek och nu ska jag gå och slösa lite kärlek på mitt barn, han vill tack och lov fortfarande ha en kram ibland.

Krama varandra och njut av kvällens stillhet

4 kommentarer:

UllaJohanna sa...

Så fina beskrivningar av kärlek...

Och så sant detta med kärleken till barnen. Nog skulle man kunna göra precis vad som helst för dom?!

Hannele på Hisingen sa...

Kärlek är kul, till böcker också. Den livslånga kärleken är kärleken mellan syskon. För det varar längst. Det bästa man kan ge sina barn är syskon. Ha en bra helg.

Lallis - liv och leverne sa...

Åh, vad jag älskar detta inlägget.
:)
Det finns ju så mycket olika slags kärlek. Och det är bra.
Mer kärlek åt folket. Helt enkelt.
(ja.. jag borde kke varit hippie;) )
KRAM

Christina sa...

Fin beskrivning på kärlek.
Kärleken till barnen den är villkorslös och livslång.

Visst finns det olika kärlekar....

Ha en skön dag